Aki Budapesten lakik, bizonyára ismeri az Erzsébet térnek azt a részét, ahol az Andrássy és a Bajcsy-Zsilinszky út találkozik. Egy nagyon forgalmas csomópontról van szó, ahol az észak-dél irányú közlekedési tengely metszi a kelet-nyugatit.
Namost én speciel minden hétköznap kétszer járok erre biciklivel, munkába menet és jövet. Mind a két alkalom csúcsforgalmi időszakra esik, megfigyelésem szerint itt főleg este állandósult közlekedési káosz van.
Ez konkrétan azt jelenti, hogy - vélhetőleg részben a rossz forgalomirányítás miatt - a kereszteződés teljesen beáll. Hogy megértsük, ez hogy történhet meg, ahhoz először is érdemes megnézni a helyszínt felülről.
Mivel a képen a sávjelzések nem kivehetőek, ezért külön jelzem, hogy az Andrássyról és a József Attiláról lehet balra és jobbra is kanyarodni, a Bajcsyról viszont csak jobbra.
Térjünk akkor rá az anomáliára. Ebben a látszólag szimmetrikusan működő kereszteződésben gyakorlatilag minden forgalmi körben egyszer bennragadnak az autók a kereszteződés közepén, méghozzá mindig azok, akik a Bajcsyn a Nyugati felől érkeznek (a képen fentről le). Ezzel aztán persze blokkolják az Andrássy és József Attila út forgalmát is, valamint sokszor megakadályozzák azt, hogy a kereszteződés déli részén levő zebrán és bicikliúton (a képen a Donkey Republic jelénél) a gyalogosok és a biciklizők átkeljenek, mert minél hamarabb szeretnének kikerülni a keresztezés közepéről, ezért annyira szorosan feltorlódnak, hogy nem lehet közöttük átférni.
Az ellenkező irányból, a Deák tér felől északra tartókkal nincs ilyen probléma, a Nyugati felé a lámpák ugyanis úgy vannak beállítva, hogy a forgalom elég gyorsan továbbvezetődik. Az északról délre közlekedők viszont a Deák térnél olyan lámpabeállítással szembesülnek, amely pont akkor torlasztja el az utat a forgalom elől, amikor az északi irányból jövő, amúgy legerősebb forgalom szeretne tovább jutni.
A probléma nem csak nekem tűnt fel. A közlekedési lámpák ellenére elég gyakran rendőrök irányítják a forgalmat, de sokszor még ennek ellenére is maradnak autók a kereszteződés közepén.
Két megoldást látok a helyzet megoldására. Az egyik nem biztos, hogy lehetséges, ez a Deák téri lámpák átszabályozása lenne. Lehet, hogy ez csak annyit jelentene, hogy ezután egy másik irányból bejövő forgalom duzzadna fel. Éppen ezért kellene a Nyugati felől jövő forgalmat már a kereszteződés előtt szabályozni, összhangban a Deák lámpáival is. Még mindig jobb, ha a Bajcsyn várakoznak az autók, mint a kereszteződés közepén. Mint írtam, ez nem biztos, hogy megvalósítható, ellenben egy másik módszer biztos nagyon sokat segítene. Ez pedig a vidéki nagyvárosokban már igen elterjedt, és rendkívül jól bevált visszaszámlálós közlekedési lámpák bevezetése lenne, legalább ebben a kereszteződésben. Számomra mindig nagy releváció ezekkel szembesülni Debrecenben, vagy Kaposvár egyes részein. Ha az ember tudja, hogy meddig lesz még zöld a lámpa, akkor elég jól meg tudja ítélni, hogy még időben el tudja-e hagyni a kereszteződést, ha átmegy rajta, vagy sem. Pontosan ez hiányzik itt is. Én nem hiszem, hogy egy ilyen lámpa felszerelése olyan irdatlan összegbe kerül, abban viszont biztos vagyok, hogy olcsóbb egy ilyet üzemeltetni, mint minden második nap rendőröket kivezényelni. Hogy egy epés megjegyzést tegyek a poszt végére, az amúgy fokozottan autósbarát, de ugyanakkor a hetvenes évek technikai és gondolkodási szintjén megragadt, az utóbbi időben kifejezetten passzív aggresszív jellemvonásokat felvonultató Tarlós István városában nem vagyok meglepve, hogy egy ilyen, viszonylag modern megoldás alkalmazása eddig még egyik felelős döntéshozónak sem jutott eszébe. Tarlósy ugyanis Vitézy kirúgása után gondoskodott róla, hogy ezeket a pozíciókat hozzá hasonlóan begyöpösödött gonolkodású emberekkel töltse fel.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Duplaxiii 2017.11.26. 21:07:27
1) Te - a szokásos kerékpáros szemlélettel - a saját egyéni gondodat írod meg közérdeknek. Ez abszurd, ugyanis nem csak téged vagy a kerékpárosokat zavarja ez, például számomra fontosabbak a buszokon zötykölődő szerncsétlenek. És a gyalogosok, kisgyerekesek, mozgássérültek, idősek stb. is.
2) Amit leírsz, annak semmi köze a forgalomszervezéshez! Egyszerűen a szabályokat nem tartják be a közlekedők! A KRESZ tartalmazza a szabályt, így egyedül azt kellene követni, vagy a rendőröknek ezt szankcionálni.
.
De ha kerekezel, a KRESZ-t nem ismered????
9 paragrafus:
A járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek
Ennek (7) pontja kimondja:
Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt - forgalmi torlódás miatt - a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni.
.
A zebrát és a többit pedig:
40. § Megállás
(5) e
"kijelölt gyalogosátkelőhelyen, valamint a gyalogosátkelőhely előtt személygépkocsival, motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, kerékpárral és kézikocsival 5 méter, egyéb járművel 15 méter távolságon belül;"
.
Tehát a dolog szabályozva van.
Remélem nem a forgalmat szervezik át, hogy a kerékpárosoknak egyszerűbb legyen.
Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2017.11.26. 22:17:14
Ezután a Bajcsi felől mondjuk 8 másodpercig zöld a lámpa, 3 autó tud átmenni, és abból is az utolsó már jó eséllyel csak az átkelőhelyre fér rá a túloldalon.
A fő gond itt az, hogy a Deáknak és utána nincs áteresztőképessége, és hogy az úttestből az Astória felé parkot csináltak, azaz nincs puffer sem ott.
Ami talán megoldás lenne, ha a 47-es továbbmenne a Nyugatiig, és így a Bajcsi is csak két sávos lenne, abból egyik buszsáv. Akkor a forgalom a Váci úttól állna már, és az emberek másfelé mennének inkább...
cso zsi 2017.11.26. 22:54:25
@Meister: A metrópótlás indulásakor is arra gondoltak, hogy "másfelé mennek"
Hát nem jött be. Ugyanis nincs "másfelé".
A Vácin buszsáv, keresztutca lezárás (Alig utca), jobbra kanyar tiltás (Victor Hugo), balkanyar zárás a Váciról a Róbertre, ami eddig szinkronban volt a Váciról az Árpád hídra.
Szarul kijelölt buszsáv, nem előjelezve, hanem a sáv csíkjával egyvonalban kitáblázva az út szélén, törpetáblán.
humorpalanta 2017.11.26. 23:50:22
A Kiskörút felújításakor törekedtek arra, hogy kiszorítsák innen az autókat, mivel semmi keresnivalójuk erre. Azt gondolták, van annyi eszük, hogy elkerüljék a dugót, s ne erre jöjjenek. Hát az autósoknak nincs ennyi esze.
Amúgy a régi Kiskörút sem bírná el ezt a forgalmat, úgyhogy teljesen mindegy. A Nyugatinál a felüljárónak mennie kell, mert ameddig az ott van, addig a Deák tér környéke közlekedhetetlen.
Majd ha visszaépül a villamos, itt is megszüntetnek pár sávot, akkor normálisan lehet majd közlekedni, addig marad ez.
Túl sok az autó, ez egy középkori város, nem arra lett tervezve, hogy kétszer 8 sávon haladjanak rajta az autók mindenfelé.
Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2017.11.26. 23:51:19
Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2017.11.26. 23:52:10
fifibá55 2017.11.27. 00:10:30
Egyébként a lámpák is tréfásan vannak beállítva, azonos irányban sem egyformán váltanak az egyik és a másik oldalon (Deák-Bajcsy irány).
fénycsepp 2017.11.27. 07:40:45
fifibá55 2017.11.27. 09:14:14
A rendőrség eleget tett a posztoló kérésének, és ma reggel már nem engedte, hogy a kereszteződésben autók ragadjanak.
Meg gyalogosok.
Meg kerékpárosok.
Meg bárki.
(Köszönjük, Li Ko-csiang!)
Lady Ann 2017.11.27. 10:18:25
Gazz 2017.11.27. 10:50:12
Segítek, a poszt arról szól, hogy ne legyenek autók a kereszteződés közepén, mert az senkinek sem jó.
És ez elsősorban az autósok problémája, mert a gyalogos, meg a biciklis némi kerülővel választhatja az északi oldalt, de egy keresztbe jövő autós nem, és teljesen átélem a Lánchíd felől jövők helyzetét, aki a középen ragadtak miatt nem tudnak semerre sem menni.
Lazíts. Nem a gonosz biciklisek szőnek már megint ármányt direkt a te életed megkeserítésére.
Gazz 2017.11.27. 10:51:58
blah 2017.11.27. 11:36:54
Kergelepke 2017.11.27. 11:44:38
Kergelepke 2017.11.27. 11:46:53
Ennek (7) pontja kimondja:
Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt - forgalmi torlódás miatt - a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni."
Gyakorlatilag ahogy zöldre vált a lámpa, MÁR ez a helyzet. Kicsit mission impossible átjutni a kereszteződésen ezen szabály megsértése nélkül.
rnz 2017.11.27. 12:23:25
Egy biciklist semmi nem akadályoz. :) Nap mint nap látom, ahogy nem akadályozza őket sem a kresz, de a saját és mások testi épségének kockázata sem, egy szaros dugót észre sem vesznek.
Ezt nem lehet pusztán (át)szervezéssel megoldani, egyszerűen a tahó közlekedőket kell agyonbüntetni.
Publikus Team · https://utazaseuropaba.hu 2017.11.27. 14:39:21
Rocky2 2017.11.27. 14:59:10
Míg a 9.§ (7) valóban releváns e kérdésben, addig a 40. § idézése arra utal, hogy nagyon nem vagy képben a megállás fogalmáról, és hogy annak szabályait hol kell alkalmazni.
Azt pedig nem látom az írásban, hogy miből derülne ki olyan, hogy csak a kerékpárút elállását nehezményezi a szerző. A szövegből az derül ki, hogy ez is gond, meg hogy a zebrán nem lehet közlekedni, és az, hogy még az Andrássyról, József A.-ról jövőket is akadályozza.
Rocky2 2017.11.27. 15:27:39
Nem tudom, itt is direkt van-e, de Tarlósnak volt az a félelmetesen jó ötlete pár éve, hogy a Váci úton piros hullámot kell létrehozni, hogy ez akadályozza az autók haladását, mert ha zöld hullámban jól lehet haladni, akkor az nem veszi el az emberek kedvét az autózástól. Úgy lehet jobban a tömegközlekedés irányába terelni őket, ha szívássá tesszük az autózást azzal, hogy minden lámpánál meg kell állni. (Szerintem így is eléggé az, nem kell azt még fokozni.)
Szóval nem a jövedéki adó (az elsődleges) oka.
Gazz 2017.11.27. 15:29:40
Rocky2 2017.11.27. 15:57:39
Az ott lakók szívhatják szépen a kipufogógázt (szerencsére már ólommenteset) és a dízel kormot.
Flaggx 2017.11.27. 16:37:49
A Bocskai út bevezetése a Karolinába Budán (tudni illik 4 sávból lesz 1), na az az anomália :)
Európai téridő 2017.11.27. 17:04:46
SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2017.11.27. 17:29:42
Türelmes Autós 2017.11.27. 18:16:50
Valahogy el kéne osztani a kapacitást, hogy mindkét iránynak jusson belőle, de nincs ötletem, hogyan lenne megoldható. Egyébként az Andrássyn egyenesen haladók is be szoktak állni a túloldalon.
BéLóg 2017.11.27. 18:19:38
És igen. megbüntetik.
Tehát a hloupý csehek NEM hajtanak be a kereszteződésbe, ha onnan nem tudnak tovább menni.
Nem mondom hogy soha, de ezerszer ritkábban mint minálunk és azok is tótok vagy magyarok.
Na ezért szeretnék én egy ilyen tolólapátos izét és sok pénzt.
Valamint azzal értek egyet, hogy ott MINDEN NAP ki kellene osztani a 30ezres csekket mindenkinek, aztán rend lene.