Két kollégám is lakáscsere előtt áll. Megszülettek a gyerekek, és nagyobb lakás kell. Már egy éve keregélnek, de egyre reménytelenebb a helyzetük. Az ingatlanárak emelkedése eljutott odáig, hogy ma két jó fizetésből sem temelhető ki az az összeg, ami egy másfélszobás lakásból egy háromszobás, jobb minőségű lakásba költözéshez kell. Végignéztem a folyamatot, ahogy egyre lejjebb adták az igényeiket, de a helyzet annyira reménytelen lett közben, hogy most már csak egy válságban bízhatnak, amely kipukkasztja ezt az őrült ingatlan lufit.
Mindeközben azért persze érdekes tapasztalataik is akadtak szép számmal. Ezek közül a mai bejegyzés arra a jelenségre fókuszál, hogy az utóbbi években kamugyanús hirdetések önttötték el az ingatlanpiaci hirdetőfelületeket. Ezek közös sémája, hogy amikor a telefonszámot felhívjuk, akkor gyakorlatilag minden esetben ingatlanközvetítő jelentkezik be, és közli, hogy a hirdetés már nem aktuális, az ingatlan régen elkelt. Érdekes módon a hirdetés ennek ellenére hetekig kinn marad. Aztán az is gyakori eset, hogy ugyanazok a képek később egy teljesen más ingatlannál tűntek fel, és érdeklődésre ott is azt mondják, hogy az ingatlant már értékesítették. Mondanom sem kell, ez a hirdetés is mindezek ellenére még sokáig látható.
Még egy közös jellemzője ezeknek a hirdetéseknek, hogy ingatlan négyzetméterének ára jellemzően magasabb a környéken megszokottnál.
Hogy mi lehet ennek a célja? Nagyon egyszerű. Tegyük fel, hogy Szabó úrnak eladó a lakása. Szabó úr azt csinálja, amit mindenki tenne a helyében, vagyis felmegy a legnépszerűbb ingatlan adásvételi portálok valamelyikére, és megnézi, hogy mennyiért mennek el a környéken a lakások. Ezután egyfajta átlagárat képez a fejében, s a saját lakását ezen az átlagáron kezdi el hirdetni. Ez eddig tiszta pszichológia, mi is így tennénk a helyében. Igen ám, de az így kalkulált átlagárat ezek a kamuhirdetések jelentősen felhúzzák, s mivel minden hirdető hasonlóképpen jár el, így a valódi ingatlanok árai is növekedésnek indulnak. Ami persze nagyon jól jön az ingatlanközvetítőknek, mert ugyebár százalékos jutalékért dolgoznak, s egyáltalán nem mindegy, hogy harminc, vagy hatvan millió forint után jár az a bizonyos százalék. Nyilván nem egyszerre történik a folyamat, és egyszerre csak kicsivel magasabb ár szabad, hogy szerepeljen az álhirdetésben, hogy ne lógjon ki a lóláb. Azonban évek munkájával, mint azt ma látjuk, a 150-200%-os emelkedés is elérhető.
A kamuhirdetéseknek utánajárni az egyszerű vásárlói oldalról teljesen reménytelen. Abban sem vagyok biztos, hogy a jelenlegi szabályozás alapján jogilag kikényszeríthető-e, hogy ilyen eszközökkel ne lehessen a piacot manipulálni. Persze létezik olyan, hogy piaci felügyelet, de biztos vagyok benne, hogy az ingatlanpiac kívül esik az érdeklődési körükön.
Pedig nem ártana az asztalra csapni. A CSOK-nak és az alacsony kamatozású hiteleknek köszönhetően a keresleti oldal megerősödött. Viszont az összes ilyen átveréses üzletnek ugyanaz a vége. Lufi fúvódik, ami egy idő után kipukkan, s egy csomó átvert - anyagilag megrokkant - ember marad utána.
Vannak jelek arra nézve, hogy az árak már elérték a maximumot, és lassan elkezd visszapattanni a piac. Ez ugyan nem a lufi kipukkanása még, hanem a szuper állampapír lett az új favorit az ingatlan helyett. De ez nem fog sokat segíteni azokon, akik írtózatos költségekbe verték magukat, és a gatyáig eladósodtak azért, hogy legyen hol felnevelni a gyerekeiket. A "hol" kérdést talán sikerült megoldaniuk, de közben a "miből" kérdésre elvesztették a válaszokat.
Az utolsó 100 komment: