2012. március 23. 11:48 - Gazz

Magyar Film

 Mostanában esténként gyakran nézek filmeket a laptopon lefekvés előtt. A legjobban a sci-fiket illetve a misztikus filmeket szeretem, néha viszont rámjön, hogy magyar filmeket nézzek.

Jó magyar filmet utoljára a Nyomozót láttam, az tényleg lekötött. Végre kilépett a szokásos ripacskodás kategóriából, amely vonulatban a magyar film mindig is nagyon erős volt. Van aki ezt humornak fogja fel, engem speciel idegesít. Szerintem a Macskafogó óta nem készült valóban humoros magyar alkotás.

A Nyomozó nem volt humoros film, de érdekes volt. Lekötött, jó volt a sztori, volt benne csavar. Gigor Attila rendezte, ettől a filmtől kezdve figyelem a munkásságát, ahogy Török Ferencét is a Moszkva tér óta.

Namost egy újabb gyöngyszem került a szemem elé. Ez Bergendy Péter "A Vizsga" című alkotása. ÁVH-sok lojalitásának teszteléséről szól. A főbb szerepekben: Kulka János, Scherer Péter, Nagy Zsolt.

A sorrend nem véletlen. Ez a film győzött meg arról, amit már régen gyanítottam, nevezetesen hogy Kulka János a ma élő legjobb magyar színész. Ez az ember egyszerűen frenetikus, ahogyan azonosul a szerepével. Emellett van egy kisugárzása, ami bizalmat kelt, és Kulka ennek tökéletesen tudatában van, ezt ő eszközként használja. Persze meg kell jegyezzem, hogy Kulkának elsősorban az intelligens szerepek fekszenek, de javára kell írni, hogy ebből nem is lépett ki soha. Ebben a filmben mindenkit totálisan lejátszott volna a színről, ha nincs ott két Péter, Scherer és Haumann. Scherert régebben, a Jancsó féle Kapa/Pepe páros idején nagyjából leírtam. Az ripacskodás volt, mint ahogy az Argó-beli szerepe is. A Made in Hungáriában kezdtem el először gyanítani, hogy ez a fazon ténlyeg tud valamit, számomra egész meggyőző volt. A Vizsgában Kulkához kellett felnőnie, és azt kell mondjam ez sikerült is. Arról nincs szó, hogy ez a film nem Kulka jutalomjátéka lenne, mert abszolút uralja a filmet, de Scherer film közbeni átalakulása a lúzer tanárból ravasz komisszárrá nagyon ütött. Igazából az pár perc, amikor Scherer felfedi, hogy ki ő valójában, és Kulkában tudatosul, hogy őt is csak manipulálták eddig, a film legerősebb jelenete. Amit Scherer tökéletesen old meg.

Nagy Zsolt. Ő az, akit Kulka megfigyel, miközben ugye Kulkát is megfigyelik. Sajnos azt kell mondanom, Nagy Zsolt nem az igazi. Hosszas filmnéző múltam egyik esszenciája az, hogy a színészek kategorizálásának nem negatív/pozitív szerep mentén van értelme, ahogy azt Hollywoodban csinálják. Ott valaki évekre beragadhat egy ilyen skatulyában. Pld. Denzel Washingtonnak esélye sincs arra, hogy negatív főhőst alakítson, pedig biztos vagyok benne, hogy azt is jól megoldaná.

Amit Hollywood nem ismer fel, az az, hogy a színészek sokkal inkább az intelligens/unintelligens szerepkör  mentén osztódnak, pár kivétellel, akik mindkét szerepben jók. Egy Robert de Niro, vagy egy Al Pacinó el tud játszani egy bunkót is, bár az ő bunkójuk inkább korlátolt, mintsem bunkó. Viszont egy Brad Pitt rendkívül gyengén hozza azokat a szerepeit, ahol intelligensnek kell látszania. Emlékezzünk az Oceans's eleven Rozsdására. Értem én, hogy haverok Clooney-val, meg húzónév, ezért bevették a filmbe, de a dörzsölt észkombájn szerep úgy áll Pittnek, mint tehénnek a gatya. Félreértés ne essék, Pitt jó színész. Nem ripacskodik, mint a felesége, a szerintem totálisan tehetségtelen és hiteltelen Angelina Jolie. Aki nem hiszi, az nézze meg a Thelma és Louise-t, vagy a Blöfföt, ahol mellékszereplőként lemosott mindenkit. Vagy a Becstelen Brigantikat, ahol szintén igen jó volt. De ő ennyi, és nem több. Attól hogy jóképű, még nem lesz univerzális, sőt! Egyetlen filmje van, ahol viszonylag hitelesen hozza az intelligens figurát, a Hetedik. De ehhez kellett egy kitűnő rendező (David Fincher), és egy nagyszerű színészpartner (Morgan Freeman). 

Nos, Nagy Zsoltra visszatérve - bár tehetséges színésznek tartom, a filmbeli sztorival ellentétben nálam nem ment át a vizsgán. Nagy Zsoltnak nem állnak jól az intelligens szerepek. Ő a vagány egyszerű srácot tudja nagyon jól hozni, vagy pld. a vallási tébolyodottat, de az intelligencia nem sugárzik belőle, különösen azon a terepen, ahol Kulka is jelen van, merthogy belőle meg árad. Szóval ebben az esetben a színészválasztás nem volt az igazi. Túróczy Szabolcs sokkal jobban illett volna ebbe a szerepbe.

A végén pár percre Haumann Péter is feltűnik. Tökéletesen eljátsza a főávós szerepet. A kimért hanghordozás, a távolságtartás, közöny... professzionális. Haumann talán még Kulkánál is sokoldalúbb, kár hogy kiöregedett. Ő egy remek példa arra a színészre, aki egyaránt jól játszik intelligenset és unintelligenset is. Az utóbbira az Indul a bakterház a legjobb példa, amelyik filmben Haumann a játékával valósággal beleégette magát a filmtörténelem nagykönyvébe...

A rendezőt dicséri a filmnek az a része, amikor a szereplők Haumann elé járulnak, hogy az a vizsga eredményeit ismertesse velük. Egy hosszú földalatti folyosón kell végigmenniük, amelyből ajtó nélküli sötét helyiségek nyílnak. A helyiségekben kihallgatások folynak, jelentések íródnak, katonai egyenruhások pihennek. Érezhető, hogy a helyszínválasztás nagyon tudatos, és üzenetértékkel bír. Ez a purgatórium allegóriája, a halál utáni élet folyosója ez, amiről az életbe visszahozottak is beszámolnak. A folyosó végén a fény egy kihallgatólámpából jön, és ott ül Haumann, aki szembesíti a vizsgázókat tetteikkel, majd ítéletet mond. Tökéletes munka!

Amit még külön kiemelnék a filmből, az a film zenéje. Bergendy Péter már a második olyan magyar rendező, aki felismerte, hogy mennyire fontos a jó aláfestő zene a filmben. Itt nincs arról szó, hogy olyan slágerek kellenek, amiket az egész ország dúdol, csak annyi, hogy a jelenetek hangulatát alá kell festeni. Ennek komoly emocionális hatása van, amit kötelező kihasználni egy magát valamennyire is komolyan vevő filmben. Sajnos a magyar rendezők többsége ezen spórol a legtöbbet. Bergendy nem tette, a zene végigkíséri a cselekményt, ahol feszültség van, ott a zene is feszült, ahol a tempó lassul, ott a zene is követi.

Összefoglalva a film az utóbbi évek legjobb magyar alkotása, megnézésre erősen ajánlom. 

 

Címkék: jános kulka
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gazz.blog.hu/api/trackback/id/tr834334869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása