2009. március 05. 12:29 - Gazz

Áramot termel az autópálya. Hahaha!

Olvassa az ember ezt a cikket az Indexen, és máris felrémlik lelki szemei előtt a télen is hómentes kivilágított autópályák és a közelben az ingyenáramot kapó települések idilli képe.

És örömmel olvassa, hogy már az Állami Autópályakezelő is érdeklődik a projekt után. Ott azért mégiscsak egyetemet végzett mérnökök is dolgoznak, hát biztos értenek hozzá.

Én ugyan nem a Műegyetemre jártam, hanem az ELTE-re, de azt hiszem, hogy mindkét helyen ugyanazt a fizikát tanítják, így egy kissé fennakadt a szemem, hogy az ÁAK-nál egy kicsit sem gondolkodtak el a gyanús részleteken. Persze ha az ÁAK fejlesztési osztályát egy bölcsész, vagy jogi diplomával rendelkező pártkáder vezeti, akkor nincs több kérdésem.

Szóval nézzük is meg először is a hóolvasztásos ügyet. A zseniális ötlet az, hogy ugye a kamion rámegy az útra, az útban a piezo kristályok áramot fejlesztenek, az meg melegíti az utat. Itt azért egy kicsit nem ártott volna gondolkodni. Ha nem csinálnak piezós átalakítást, akkor hova lesz az energia, amit a kamion kereke közöl az úttesttel? Hővé alakul. Bravó, akkor miért is kellene méregdrága piezó átalakítóra költeni, hogy rosszabb hatásfokkal áramot termeljünk, majd azzal fűtsünk? Arról nem is beszélve, hogy ha ez a piezo nélküli úttest a kamion kerekétől nem kap annyi energiát, hogy megolvadjon magától a hó rajta, akkor miért is gondoljuk, hogy az árammá, majd hővé alakított energia jobban megolvasztja?

Arról nem is beszélve, hogy ez iszonyatos pénzbe kerülne. Már ha csak betonból, vagy bitumenből építünk autópályát, az is horror összegbe kerül, képzeljük el, ha emellé még  végig piezoelemekkel is ki kell bélelni? Elképesztő számok jönnének ki, ebben biztos vagyok.

Azt hiszem egy "Britt tudósok" effektussal szembesültünk ismét, és csak remélni tudom, hogy az ÁAK nem invesztál pénzt ebbe az átverésbe.

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gazz.blog.hu/api/trackback/id/tr40982823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

macsek7 2010.06.03. 17:06:34

Hát olvasva a kommentedet először csak kétkedő voltam, ezután elolvastam a cikket és nem értem hol olvastál te hóról? Én találtam egy ilyen mondatot, hogy : "Fontos tulajdonsága, hogy az útfelület alatt 6-10 cm-re levő generátorok nem termelnek hőt". Amúgy Izraelben használták a technológiát és ott szerintem nem sok "hóolvasztás" szükséges :). Az egész lényege, hogy áramot, ezzel energiát termel a rendszer, de erről semmit sem írsz.
A kisebb gondom az, hogy ha fogalmad sincs az alapvető fizikáról (nem is csodálkozom eltés létedre) ne okoskodj bele olyanba amihez nem értesz! A nagyobb gond hogy olvasni meg kellett volna tanítsanak, és ez már CIKI!

Gazz 2010.06.03. 17:15:45

@macsek7: Apám, mekkora öngólt lőttél!
Figyelj már, akinek ennyire megy csak a szövegértés, az ne kommenteljen, mert így házhoz mész a pofonért. A fizikához értésedet ezek után már nem is kommentálom...
De ma jó kedvemben találsz, és kisegítelek, idemásolom neked az ominózus sort a cikkből:
" Az általuk megtermelt áram a téli időszakban az úttest jégmentesítésére fordítható egy speciális hőtermelő modul közbeiktatásával. "

Ha nem értesz valamit, inkább kérdezz, te nagytudású fizikus, te :-))))))

Gazz 2010.06.03. 17:20:42

Amúgy mivel ez a macsek7 egy frissen regisztrált nick, megint olyan érzésem van, hogy egy bizonyos általam jól ismert szemüveges szőke illető szaladt bele ebbe a pofonba.
süti beállítások módosítása