2021. március 24. 10:16 - Gazz

Oroszország válaszút előtt

Nyilván adná magát a dolog, hogy a Navalnij ügy kapcsán írjak arról, hogy Oroszország ismét válságba került. Mindazonáltal szerintem a Navalnij ügy csak egy tünet, és bár biztos vagyok benne, hogy lesznek következményei, ugyanakkor afelől sincsenek kétségeim, hogy az igazán fontos dolgok nem Navalnij körül történnek.

Oroszország válsága ugyanis már a szovjet korszakban elkezdődött, és bár azóta lezajlott egy rendszerváltás, újjáépült az államapparátus, a helyzet számukra inkább csak romlott, mint javult.

A világ kétségkívül jobb hely lett azzal, hogy a Szovjetunió felbomlott, de a megüresedett ökológiai cellát új ragadozók töltötték be. Ami Oroszország szempontjából kifejezetten sajnálatos körülmény, az az, hogy az egyikből aztán csúcsragadozó lett, és ez éppen a szomszédjában történt.

Innen, az EU-ból nézve hajlamosak vagyunk úgy látni, hogy Oroszország és Kína természetes szövetségesek a "szakadék felé tántorgó liberális Nyugat" elleni harcban. Ideológiai szempontból talán van ebben némi igazság, de hosszú távon az ideológia semmit sem jelent, a befolyásnövelés, és az erőforrások birtoklása annál inkább.

Az oroszoknál a hatalomtechnikának mindig is kiemelt szerepe volt, azonban a problémáik legfontosabb oka is ebben rejlik. Az orosz hatalomtechnika ugyanis csak otthon működik, a langymeleg orosz közéleti mocsárban. Az orosz külpolitika sokkal inkább kudarcok sorozata, és a mai Oroszország a nemzetközi színtéren sokkal inkább hasonlít egy sarokba visszaszorult magatartás zavaros agresszív óvodáshoz, akivel csak a hasonszőrűek barátkoznak, mint a világpolitika felelős szereplőjének.

Hosszú út vezetett idáig, és az is tény, hogy bukott szuperhatalomnak lenni nem könnyű dolog. Se lelkileg, se gazdaságilag, se demográfiailag. Viszont a helyzet most már odáig fajult, hogy érik a változás.

Hiba lenne ugyanis Oroszországot egy megmerevedett, változásra képtelen társadalomnak beállítani. A történelmük jellemzően nagyobb döccenőkkel haladt, és a sorvezető mindig is Európa volt. Amikor túl nagy lett a leszakadás Európa boldogabbik felétől, akkor rendre színre lépett valaki, és gyökeres változást hozott. Orosz jellegzetesség, hogy ezt többnyire tűzzel-vassal érte el, de elérte. A változás maga meg amolyan oroszos volt, mintha baltával akarnák kifaragni a Dávid szobrot. Sok forgács keletkezik, az eredmény meg csak nyomokban hasonlít a tervekre, de mégis előrelépés történik. Ez történt Rettegett Iván idején, Nagy Péter idején, az első világháború után, és legutóbb a Szovjetunió bukásakor.

Mindez egy működő modell volt mindaddig, amíg a történet leegyszerűsítve kétszereplős volt. Oroszország gazdasági és politikai súlypontja mindenképpen Európában van, és az elmúlt évszázadokban a világ gazdaságának is Európa volt a középpontja. Amikor ez áttevődött az Egyesült Államokba, a helyzet nem sokat változott, mivel az USA kultúrája nyugat-európai kultúra, és a gazdasági, katonai kötelékek a két kontinens között olyan erősek, hogy orosz szempontból ez egységes blokknak tekinthető. A Szovjetunió regnálásának második felében csatlósállammá lett Kelet-Európa pedig lényegesen nem módosította a viszonyokat, mert olyan kis mozgásterük és gazdasági súlyuk volt.

Szóval arra akarok kilyukadni, hogy Oroszország gyökerei európaiak, és Oroszország immunrendszere elsősorban Európán erősödött.

A helyzet mostanra viszont gyökeresen megváltozott. Oroszország olyan kihívást kapott, amit az eddigi módszerekkel nem fog tudni megoldani. A történelemben ugyan nem először fordult elő, hogy a birodalom keleti végeit is kóstolgatni kezdték, de ilyen erős szereplő még sosem került közvetlen szomszédságba az orosz medvével a mongol birodalom létrejötte óta.

Márpedig a medve nincs túl jó állapotban. Kívülről nézve Oroszország régen volt ilyen kicsi. A népességük folyamatosan csökken. A nemzeti össztermékük kb. Olaszországéval egyezik meg, dacára annak, hogy a világ legjelentősebb természeti erőforrásaival rendelkeznek. Ráadásul ennek nagyon jelentős részét a haderejükre kell költeniük, ami azért kerül olyan sokba, mert rengeteg olyan területet is védenie kell, amire az oroszoknak nincs is igazán szükségük. Technológiailag lemaradóban vannak szinte minden területen, ez alól talán a fegyvergyártás az egyedüli kivétel. Nem véletlenül nem vesz senki orosz autót, mosógépet, tévét, egyszóval bármilyen technikai cikket. Egyrészt mert eleve nem is nagyon gyártanak ilyeneket, másrészt meg amit igen, azt igen alacsony technikai színvonalon.

Ami a fegyveripart illeti, nagyon hangzatos bejelentések történtek új fegyverrendszerekről, és tényleg óriási hiba lenne leírni az orosz fegyveripart. Ugyanakkor a hadászat olyan irányba fejlődik, amiben az elektronika egyre nagyobb szerepet kap, és ebben az iparágban Oroszország hagyományosan alulfejlett.

Nem is igazán látszik, hogy ez változna. Hallott már valaki orosz fejlesztésű mikroprocesszorról?

Emellett Oroszország kénytelen kiárusítani a családi ezüstöt, ami alatt a fegyveripari technológiát értem. Teszi mindezt azért, mert rá van szorulva. Ugyanis a fegyverpiacon a tőkeerős vevők inkább a nyugati technikában bíznak, ami az eddigi háborús konfliktusok tapasztalatai alapján elég megalapozott döntésnek tűnik. Így Oroszország oda kénytelen exportálni, ahova tud, és nem oda, ahova akar. Így lett orosz fegyverexport piac Kína. Kínába ugyanis a nyugati államok nem adnak el fegyvereket és hadászati technológiát. (más kérdés, hogy azt Kína megszerzi kémkedéssel).

Oroszország viszont nem tud lemondani a kínai piacról, mert ők a legjobban fizető vevőik. (Őket pedig India követi.) Kínával viszont van egy kis probléma. Méghozzá az, hogy ami Kínába kerül, azt el kezdik másolni, majd egy idő múlva tovább tökéletesítve azt kiváltják saját termékkel. Így járt Oroszország a legutóbb a Szu 27-es és Szu-35-ös vadászrepülőivel. Kína pont annyit vásárolt tőlük, amennyire már nem tudtak nemet mondani, de mihelyst Kínába kerültek a gépek, rögtön elkezdték fejleszteni az ezeken alapuló saját változatokat. A legtovább a hajtómű visszafejtése tartott nekik, ezért a kínai klónok egy ideig orosz hajtóműveket kaptak, de mostanra ezt az akadályt is sikerrel vették a kínai mérnökök, és a legújabb generációs vadászgépeik - amelyek lopakodó technikával vannak felszerelve - már saját fejlesztésű hajtóműveket használnak.

A Kínai Néphadsereg továbbra is használ orosz vadászrepülőket - bolondok lennének kidobni ezeket az amúgy remek gépeket - de ezek már kínai elektronikával vannak felszerelve, ami sokkal fejlettebb, mint az eredeti orosz rendszer. Úgyhogy egy fegyveres konfliktus esetén ha egy orosz és egy kínai Flanker szembekerül, jó eséllyel az utóbbi jön ki győztesen az összecsapásból.

Oroszország ezzel együtt nem lebecsülendő ellenfél, és ezzel Kína is tisztában van. Ezért nyílt katonai konfliktus még egy ideig nem lesz a két ország között. Az óriási orosz atomarzenál jelenleg megkerülhetetlen, ezért Kínának először gazdaságilag kell teljesen kiszolgáltatottá tenni az oroszokat. Ez viszont nem egyszerű, mert mindezt úgy kell megtenni, hogy az orosz gazdaság lehetőleg ne erősödjön közben. Ezért is van, hogy Kína sokkal szívesebben vesz gázt a közép-ázsiai országoktól, mint Oroszországtól. Az csöppet sincs ellenére, hogy ezek az országok erősödjenek, mert minél erősebbek, annál kevésbe függenek Moszkvától, és minél fejlettebbek a gazdasági kapcsolataik Pekinggel, annál könnyebb lesz irányítani őket. Így Oroszországot déli irányból  lehet szép lassan elszigetelni, és a piacoktól, szövetségesektől, technológiától elzárt Oroszország amúgy is csak nagy erőfeszítések árán fenntartott és etnikailag egyre inkább kínaivá váló távolkeleti része úgy fog Kína ölébe hullani, mint az érett gyümölcs. Ha máshogy nem, akkor úgy, hogy a kínaiak fogják kinevezni az ország új diktátorát.

Ebből a folyamatból amit fentebb vázoltam, egy dolog következik. Oroszországnak - ha túl akarja élni egy nála népességben és gazdaságban összemérhetetlenül nagyobb szomszédos állam felemelkedését - ki kell egyeznie a nyugattal. És ezt ők is tudják. El lehet játszani, hogy ők még mindig nagy hatalom, de egy olyan világban, ahol lassan már az USA vezető szerepe is megkérdőjeleződik, ott egy ilyen wannabe hozzáállás nem sokáig tartható.

Szóval ki kell egyezniük, de ennek van egy objektív akadálya. Ezt az akadályt Vlagyimir Putyinnak hívják, aki mára egyértelműen a fejlődés gátjává vált Oroszországban. Putyin ahogy öregszik, úgy veszi fel egyre jobban a keleti despoták jellemző vonásait. Mindent trükközéssel próbál megoldani, és mára a hatalom megtartásán kívül nem sok víziója maradt. Gátlásai sosem voltak, vagy ha mégis, a KGB-s idők azt maradéktalanul kiölték belőle. A KGB-s évek alapvetően határozzák meg Putyin gondolkodását, és ezért van az, hogy mindig nyugatra figyel, hiszen a KGB is a keleti-nyugati szembenállásra van berendezkedve, az az a terep, amit ismer.

Közben meg nem árt megjegyezni, hogy a Szovjet/Orosz területet utoljára pont hogy nem nyugatról, hanem éppen Kína felől érte támadás. Akkoriban itt mifelénk szocializmus volt, ezért az újságok nem írtak róla, de 1969. március 15-én egy határincidens nyomán robbanásig feszült a Szovjetunió és Kína viszonya: Moszkva `megsemmisítő válaszcsapással` fenyegette meg az akkori kínai vezetést, ha megismétlődnek a fegyveres betörések az egyébként vitatott hovatartozású közös ázsiai határszakaszon. 

Az atomháború elkerülhetetlennek látszott, és tudják ki mentette meg ettől a világot? Maga Trükkös Dick, avagy Richard Nixon, aki akkortájt éppen a Fehér Házban lakott, és az oroszok óvatos tapogatózására, miszerint az USA semleges maradna-e egy Kínát célzó orosz atomtámadás esetén egy határozott nemmel válaszolt. Ez egy történelmi pillanat volt, ha akkor Nixon igennel felel, a világ gyökeresen másképp nézne ki ma.

Így vagy úgy, ez az incidens mély nyomokat hagyott mindkét félben. Az orosz rakéták egyharmada azóta Kínára van becélozva, a kínai rakéták pedig Oroszországra. A történet tanulsága pedig az, hogy nem kell bedőlni a propagandának, akkor is mindenki azt hitte, hogy a Szovjetunió és Kína természetes szövetségesek, aztán mégis egy pillanat alatt borult a papírforma. 

Időnként persze látványos barátkozási gesztusok történnek Moszkva és Peking között. Most is egy ilyen periódust élünk. Ennek hajtóereje a közös ellenfél elleni összefogás szükségszerűsége. De mindez ne tévesszen meg senkit. A hangzatos bejelentéseket a közös üzletekről nem szokták nagy volumenű tényleges intézkedések követni. A Krím annexiója utáni gazdasági szankciók hatására Oroszország beígérte a gázexport Kína irányába történő átcsatornázását, Ennek már hat éve, de az oda irányuló gázkivitel volumene még mindig csak kis töredéke az EU felé irányulónak. Kína ugyanis olcsón akar gázhoz jutni, és erre remek forrásai vannak Közép-Ázsiában. Mára nem sok minden maradt, amit az oroszok Kínának el tudnának adni. Technológiában versenyképtelenek, a kínai nukleáris ipar mára utolérte az orosz színvonalat, a hadiipar szintén, sőt meg is előzte. Nyersanyagok jöhetnek szóba, elsősorban vasérc, amiből Kínában sosincs elég, továbbá fa, és élelmiszer, utóbbi akkor, amikor éppen feleslege van belőle Moszkvának. Ami még fontossá teheti az oroszokat a kínaiak szemében, az a transz-szibériai vasútvonal a teherszállítás szempontjából, de nyilván cseppet sem véletlen, hogy Kína inkább alternatív útvonalat akar kiépíteni az Új Selyemút projekt kereteiben.

Az erőviszonyok alakulását jól szemlélteti, hogy a legutóbbi orosz-kínai csúcstalálkozón rendezték az ötven éve vitatott határszakaszok ügyét. Oroszország minden ponton engedett a kínai álláspontnak. Ez jelzi igazán, hogy Putyin tényleg a sarokba szorult, és most ott remél segítséget kapni, ahol hosszútávon a vesztére törnek.

Kína egyébiránt most már ott tart, hogy fel van háborodva, ha Habarovszkot az oroszok Habarovszként emlegetik, és nem a kínai nevén. Korábban ugyanis volt ott egy kisebb kínai település. A máskor oly büszke oroszok pedig csak hallgatnak. Tény, hogy a kínai birodalom egykor a Bajkálig ért. És persze aki tanult történelmet, az azt is tudja, hogy Kína úgy tekint magára, mint Középső Birodalomra az alvilág és a mennyek között. Ez viszont azt is jelenti egyben, hogy a birodalom határai az egész földre kiterjednek.

Ilyen a nyugati viszonylatban nincs. Se az USA-nak, se Európa boldogabbik felének nincsenek területi követelései Oroszországgal szemben. Az utódállamokban történő befolyás szerzés pedig az orosz gazdasági és társadalmi modell versenyképtelensége miatt kialakuló természetes folyamat. Akárki akármit mond, Fehéroroszországban nem jó élni, és az orosz modell hazai híveinek sincs eszük ágában valamelyik orosz utódállamban élni, de még Oroszországban sem. Az oligarchikus áldemokrácia egyértelműen egy hanyatló modell. Hatékonytalansága miatt fenntartani csakis egy erősen militáns államszervezettel lehet. Az pedig előbb-utóbb forradalomhoz vezet.

Az írásom végkövetkeztetése az, hogy Oroszországban hamarosan nagyon komoly átrendeződések várhatóak, és Putyin napjai meg vannak számlálva.

 

982 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gazz.blog.hu/api/trackback/id/tr116415538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gazz 2021.03.31. 15:52:26

@semmi hatalmat senkinek: Ez teljes tévedés. Az oroszok annak idején eldöntötték, hogy ki vezesse az országot, a magyar ÁVH az orosz titkosszolgálat alárendeltségében dolgozott, fegyverrel leverték 1956-ot, aktívan beleavatkoztak a belpolitikába. Emellett fel sem merült az, hogy ha kérjük, akkor húzzanak el a francba. És tele volt az ország a bázisaikkal, állam voltak az államban.
Ezzel szemben az USA hadserege nem avatkozott bele a német vagy japán belpolitikába, nem vert le forradalmakat, nem hurcolt el németeket vagy japánokat gulágra. És most ne kezd el nekem hogy igazából nyaralni mentek a magyarok szibériába, ha kérhetem, meg tudom mutatni a hadifogolylistán azt a rokonomat, aki egy életre belerokkant a szovjet vendégszeretetbe. Én éltem a szocializmusban elég sokat (lehet többet mint te), szóval előre szólok, ne erőlködj azzal, hogy fehérnek akarod a feketét láttatni.

Gazz 2021.03.31. 15:56:20

@semmi hatalmat senkinek: Azzal oltatod be magad, amivel akarod, aki meg kövtni akar, az majd úgy cselekszik mint te.
Én ezzel úgy vagyok, mint a magyar átlagember a zsigulival. Végül is gurul, de eszünk ágában sincs ilyet venni.

semmi hatalmat senkinek 2021.03.31. 17:25:23

@Gazz: "Azzal oltatod be magad, amivel akarod, " - szerencsére ez itthon igaz. A Naaagy nyugati szabadság zömében nem lenne választási lehetőségem... a tény ez.

semmi hatalmat senkinek 2021.03.31. 17:44:13

@Gazz: "Ezzel szemben az USA hadserege nem avatkozott bele a német vagy japán belpolitikába" - ezt a mondatot ugye viccnek szántad? Kezdjük ott, hogy az USA alapfeltételként várta el az NSZK-tól a NATO-ba való belépést a megszállt státusz megszűnéséhez... folytassuk ott, hogy mára már közismert, hogy az USA akadályozta első sorban a két német állam egyesülését...
"nem hurcolt el németeket vagy japánokat gulágra." - ez történetesen így igaz, ugyanis minimális emberveszteséggel úszta meg a II. VH-t mondjuk a SZU-hoz képest, tehát nem volt szüksége ingyen-munkaerőre a háborús károk felszámolásához. Ők másféle munkaerőt hurcoltak el... ugye vonBraun és csapata amiből kinőtt a NASA...
"meg tudom mutatni a hadifogolylistán azt a rokonomat, aki egy életre belerokkant a szovjet vendégszeretetbe. " - eszerint te is egy tipikus magyar vagy, a mi családunkban is volt áldozat mindegyik oldalon... a XX. századi magyar történelem már csak ilyen... viszont az önzőség nem homályosítja el az igazságérzetem, tehát nem az ellen fogok lázadni, hogy Oroszország - lévén elvesztette férfi-lakossága jó részét, vagy meghalt, vagy sebesült, vagy katonaként szolgál formában - azoknak az államoknak a polgáraival oldotta meg a kiesett munkaerő pótlását, amelyek veszteségeket okoztak neki. (nyilvám a módszerekkel volt komoly baj, de maga az alapelv - a kárt a kárt okozóval kell helyreállítatni - szerintem tisztességesnek vehető)
A valós magyar közvélemény már párszor szerepelt itt, de a kedvedért legyen újra: www.napi.hu/magyar_gazdasag/kadar_lemosta_orbant_egyre_nepszerutlenebb_a_ner_a_fideszesek_koreben_is.707164.html
Különben meg a SZER csinált egy felmérést a 60-as évek végén a nyugatnémetországba látogató magyarokkal, és nagy csalódásukra:) az jött ki, hogy a háború alatt, meg az 50-es években szocializálódott magyarok valóban orosz-ellenesek, (ugye ők mára nagyjából kihaltak) az 1956 után - a kádári konszolidációban - szocializálódott nemzedék meg egyáltalán nem az.
". Én éltem a szocializmusban elég sokat (lehet többet mint te)," - ez alapján lehet, hogy te valóban többet éltél, én 1964-es vagyok, tehát az utóbbi csoport...
A Zsigulik valóságáról meg annyit, hogy a párom elment anyóshoz egyik nap, én meg valami autós hirdetési portált nézegettem... ahova éppen feltett egy úriember egy "nagyapó garázsban tartott LADA-ját cc 30 e km-rel". Mire a párom hazajött 3 óra múlva, a zsiga már elkelt...

Gazz 2021.03.31. 17:45:17

@semmi hatalmat senkinek: A nagy orosz kánaánban választhatsz egy vakcina közül. Nemsokára lesz tán három.
Nyugaton meg több közül, csak adott esetben várni kell. Pontosan mint nálunk.

semmi hatalmat senkinek 2021.03.31. 18:06:38

@Gazz: "Nyugaton meg több közül, csak adott esetben várni kell. Pontosan mint nálunk." - hány nyugati országban is érhető el NEM NYUGATI vakcina egyáltalán?? Nálunk, cseheknél-szlovákoknál, meg áprlisistól tán Ausztriában is. Te tudsz még ilyent?
"A nagy orosz kánaánban választhatsz egy vakcina közül." - na, ilyen sose volt...Az oroszoknál eleve kétféle oltással kezdték az oltási kampányt: "A vakcinációt jelenleg a Gamaleja Intézet Szputnyik V és a Vektor kutatóközpont Epi-Vac-Corona elnevezésű oltószerével végzik. A védőoltás önkéntes és ingyenes."
hvg.hu/vilag/20210118_oroszorszag_tomeges_oltas

semmi hatalmat senkinek 2021.03.31. 18:11:36

Ja, egyébként nálunk az ellenzék magát baloldalinak HAZUDÓ része képtelen letenni azt a téveseszmét, hogy "a magyarok utálják az oroszokat"... azt így futnak örökké lyukra a Paksi bővítés-ellenes, meg a keleti oltóanyag ellenes kampányaikkal...

Gazz 2021.03.31. 18:14:54

@semmi hatalmat senkinek: miért akarnának nyugaton nem nyugati vakcinával oltani? Nem bíznak a keleti vakcinákban. Az emberek nagy része nálunk sem.

Gazz 2021.03.31. 18:18:14

@semmi hatalmat senkinek: nem futnak lukra, másrészt azt, hogy a magyarok nem szeretik az oroszokat különösebben, azt felmérések is igazolják. A történeti tapasztalatok alapján ez nem is csoda. De ez nem az emberekre vonatkozi, csak a birodalomra. Mint emberek, szerintem elég jó fej nép.

semmi hatalmat senkinek 2021.03.31. 18:34:48

@Gazz: " miért akarnának nyugaton nem nyugati vakcinával oltani?" nézd, én a Szputnyikor figyeltem, önző eoista módon, és tudtommal az oltandók 3%-a (tehát olyan 150 ezer ember) mondta azt, hogy csak a szputnyikot engedi beadni magának... és ebben én sem vagyok benne, én a kínait is elfogadtam volna végső esetben. Választás esetén meg:
"A felmérés az oltóanyagokra is kitért: a válaszadók 24 százaléka a Pfizer, 11 százaléka az amerikai Moderna, 7 százaléka pedig az orosz Szputnyik koronavírus vakcináját választaná."
www.egeszsegkalauz.hu/betegsegek/fertozo-betegsegek/koronavirus-vakcina-a-magyarok-harmada-kihagyna/4e072e5

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.03.31. 18:40:19

@Gazz:

Olyan 70-80 % lehet.

Egy átlag követség:
- 15 % segédszemélyzet,
- 10 % titkosszolga,
- 10 % nem külügyi szakeber,
- 75 % karrierdiplomata.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.03.31. 18:41:09

@Gazz:

Hogy lehet a holokauszt után a németekkel egy szervezetben lenni?

semmi hatalmat senkinek 2021.03.31. 18:45:52

@Gazz: "3. Washington vagy Moszkva?
Továbbá Oroszország megítélése a rendszerváltás óta látványos javulást
mutatott (2. táblázat) 1992-ben az Egyesült Államok iránti rokonszenvindex
a 100 fokú skálán rendkívül magas, 73 volt, miközben Oroszország iránt
mindössze 36. 2001-ben az Oroszországgal kapcsolatos rokonszenvindex
még szintén mindössze 34 pontot ért el, mára ez 48 pontra nőtt. Az Oroszországgal kapcsolatos vélemények tehát már a második Orbán-kormány előtt
javulásnak indultak. 2007-re az Egyesült Államok indexe 60-ra csökkent,
Oroszországé pedig 41-re emelkedett (Medián, 2007). 2014-ben az Egyesült
Államok pontszáma 64 volt, Oroszországé pedig 44. 2018-ra pedig Oroszor-
387
szág megítélése már 48 pontra javult, az Egyesült Államoké pedig 54-re
csökkent. Oroszország megítélése tehát jelentősen javult az elmúlt másfél
évtizedben (Medián, 2018). Ezt jól mutatja az is, hogy míg 2014-ben csak a
magyarok negyede mondta, hogy Magyarországnak inkább Oroszországgal
kellene szorosabb kapcsolatot fenntartania, mint az Egyesült Államokkal,
2018-ban már egyharmaduk vélekedett ugyanígy.
. "
www.tarki.hu/sites/default/files/trip2018/382-396_Kreko_Oroszorszag_a_magyar_kozvelemenyben.pdf
(szép nagy elemzés)

chrisred 2021.03.31. 18:52:37

@semmi hatalmat senkinek: Ezek a mérések mindig a politikai hátszélen múlnak.

semmi hatalmat senkinek 2021.03.31. 18:55:29

@chrisred: azért a tendenciák nem... ha a 1992-es meg a 2018-as adatokat is ugyanaz méri...

semmi hatalmat senkinek 2021.03.31. 18:58:12

@chrisred: de tessék itt egy nem TÁRKI: "A magyar közvélemény 43 százaléka pozitív, míg 36 százaléka negatív véleménnyel van Oroszországról. Ezzel Magyarország közép-európai összehasonlításban a centrista országok közé tartozik „oroszbarátság” tekintetében – derült ki a Nézőpont Intézet által 10 középeurópai országban készített közvélemény-kutatásból - olvasható a Nézőpont Intézet közleményében." - www.magyarhirlap.hu/kulfold/20191030-kozep-europa-es-oroszorszag-a-magyarok-kozepen-allnak
(gyakorlatilag azonos eredmény)

chrisred 2021.03.31. 19:00:50

@semmi hatalmat senkinek: Na most a nézőpontot mint politikától független szervezetet idézted be ide? :)

chrisred 2021.03.31. 19:01:21

@semmi hatalmat senkinek: És ugyanúgy a politikai elit rendelte meg tőle.

semmi hatalmat senkinek 2021.03.31. 19:18:33

@chrisred: nem, úgy mint egy másik közvéleménykutatót... Miért olyan hihetetlen neked, hogy a magyarok nem kis része szimpatizál Oroszországgal???

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.03.31. 20:21:23

@Gazz: Amikor BCG oltást kaptál, mennyiből választhattál? Nehogy már egy oltásnál a választék szempont legyen, mint egy étteremben..

chrisred 2021.04.01. 06:12:25

@semmi hatalmat senkinek: Pont ezt írtam a közvéleménykutatókról. Amíg ebben az országban ilyen szintű az újraelosztási rendszer, ott minden szervezet a közpénzek köré gyűlik, még a közvéleménykutatók is.

"Miért olyan hihetetlen neked, hogy a magyarok nem kis része szimpatizál Oroszországgal???"

Nem az, hanem hogy a putyinizmus az utolsó 15 évben ennyire szimpatikussá tette az orosz államot. A USA szövetségi kormányának népszerűségvesztése nem meglepő (Bush-Cheney, Trump).

chrisred 2021.04.01. 06:12:55

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: A BCG kötelező, és gyerekeknek adják be.

Gazz 2021.04.01. 07:27:21

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: A kérdésfeltevésed alapján az derül ki, hogy nem tudod, mi az a BCG oltás. BCG oltásból egyféle van, ugyanazt a nagyon hosszú szelekcióval kiválasztott legyengült baktériumtörzset használja minden gyártó, amit Calmette és Guerin kifejlesztett. A BCG név ebből jön: Bacille Calmette-Guérin. Felesleges mindenkinek mást használni, egyrészt mert bevált, másrészt mert a törzset ingyen megkapta mindenki.
Tökügyanazt kapod bármelyik gyártótól.
Én gyerekkoromban speciel magyar gyártásút kaptam, és máig hálás vagyok az államnak, hogy beoltottak vele. Kétszer vagy háromszor is. Jót tett az immunrendszeremnek.

semmi hatalmat senkinek 2021.04.01. 15:55:38

@chrisred: "Nem az, hanem hogy a putyinizmus az utolsó 15 évben ennyire szimpatikussá tette az orosz államot. A USA szövetségi kormányának népszerűségvesztése nem meglepő (Bush-Cheney, Trump)." - Nézd, akiket felsoroltál, abból Trump egy kakukktojás, az ő megítélését ellentmondásosnak mondanám a hazai közvéleményben... mondjuk "idiótának idióta, de hosszú ideje az első amcsi elnök, aki nem robbantott ki háborút"... és messze nem csak az USA szövetségi kormányának megítélése erodálódott, hanem az egész amerikai közgondolkodásé és létformáé, ma már egyáltalán nem látszik olyan "szabad világnak" az állandósult háborúskodásaival, a hazafias törvényeivel, a társadalmi különbségek folyamatos növekedésével... a neokonzervatív gondolkodás és értékrend Magyarországon szélsőséges mértékben elutasított. Na most Oroszország ehhez képest képviseli az antitézist, és ez eleve nagyot dob a megítélésén. (ugye nálunk a társadalom döntő többsége a rendszerváltás vesztesének tartja magát, eleve így áll az amcsi "demokráciaexportáló missziókhoz"... nem véletlen volt, hogy az Irak elleni agressziójukat a hazai közvélemény olyan 90% körül ítélte el...)
És eddig meg sem említettük VVP nevét:) - de most őszintén, ha összeveted a whiskeyben preparált agyu Bush Jr-t Putyinnal, most őszintén, ki az az őrült, aki az első mögé állna? Ugye a műveik is összevethetők hasonló szempontból, nézz rá a virágzó Csecsen Köztársaságra, meg a polgárháborúba sűlyedt Irakra, Afganisztánra... pedig pont ugyanakkor "pacifikálták" őket... egyszerűen fordult a kocka, anno a SZU volt a gerontokrácia és az USA képviselte a fejlődést, mára meg az USA lett a gerontokrácia, és Oroszország a jóval progresszívabb politkai elit és társadalom.

chrisred 2021.04.01. 16:16:48

@semmi hatalmat senkinek: "idiótának idióta, de hosszú ideje az első amcsi elnök, aki nem robbantott ki háborút"

Ezt legfeljebb az FSZB terjeszti, hosszú ideje a kisebb Bush volt az egyetlen elnök, aki háborút robbantott ki. És nem világos, ha Amerikát a kardcsörtetés teszi ellenszenvessé (ez egyébként stimmel), akkor miért pont a legtöbb katonai agressziót elkövető orosz vezető alatt lenne Oroszország szimpatikusabb.

"ha összeveted a whiskeyben preparált agyu Bush Jr-t Putyinnal, most őszintén, ki az az őrült, aki az első mögé állna?"

Ki az az őrült, aki bármelyikük mögé is állna? Busht már a torténelem szemétdombjára került, ott lenne a helye Putyinnak is.

semmi hatalmat senkinek 2021.04.01. 16:45:46

@chrisred: "Ezt legfeljebb az FSZB terjeszti, hosszú ideje a kisebb Bush volt az egyetlen elnök, aki háborút robbantott ki." - khmmm... Clinton: Balkán, Bush Irak-Afganisztán, Obama Líbia-Szíria-Ukrajna...

"Ki az az őrült, aki bármelyikük mögé is állna?" - például én. Mert lehet, hogy a texasi kivégző már tényleg a szemétdombon van, de az általa képviselt nettó neonáci ideológia, a neokonzervatizmus él és virul... (na jó, Trump elnökségével vesztett némileg a befolyásából)
Márpedig amíg így van, addig biztosan szükség van arra az erőre, ami ezt tudja és meri is kezelni... Putyin nélkül a neokon csürhe sikeres lett volna Ukrajnában is, meg Szíriában is. Valójába ijesztő arra gondolni, hogy egyszer majd nem lesz... utána ki/mi fog gátat szabni a nyugati expanziónak, az amcsi önérdek-érvényesítésnek???

chrisred 2021.04.02. 08:35:23

@semmi hatalmat senkinek: A középső talált, a terror elleni háború az egyetlen, amit az amcsik ebben az időszakban kirobbantottak. (Persze akkor, ha 0911-et nem vesszük a háború kirobbantásának, persze az iraki háborút az sem menti.) A délszláv polgárháború kirobbanásakor Clinton még csak elnök sem volt. Obama meg inkább csak kivont katonai erőket a Közel-Keletről (amivel persze jócskán hozzájárult a térségben felbukkanó középhatalmak - Oroszország, Törökország, Irán, meg persze az IS -fegyveres agressziójához). Ukrajnába csak Putyin küldött katonai erőket. Líbiában is már régen kirobbant a polgárháború, mielőtt bármelyik beavatkozó küldött volna oda erőket.

"Putyin nélkül a neokon csürhe sikeres lett volna Ukrajnában is, meg Szíriában is."

Hát igen, Uktrajna az ukránoké lehetett volna, és nem a moszkovitáké, és Szíriában sem a tömeggyilkos Aszad lenne a diktátor. Sok százezer ember halálát lehetett volna elkerülni. Putyin az volt a 2010-es években, mint Bushék a 2000-esben.

"Valójába ijesztő arra gondolni, hogy egyszer majd nem lesz... utána ki/mi fog gátat szabni a nyugati expanziónak, az amcsi önérdek-érvényesítésnek???"

Ezen ráérünk akkor töprengeni, ha végre vége lesz az orosz expanziónak és önérdek-érvényesítésnek. Az a világ békéjét leginkább veszélyeztető jelenség.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 08:45:46

@chrisred: És a szülő válogathatott a különböző gyártmányú oltások között? Vagy válogathattál többféle malária ellenes oltás közül ha mondjuk Ázsiába utaztál? Ugye hogy nem?

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 08:54:15

@Gazz: Ügyesen guglizol, jól replikázol. De ugye más oltásoknál sem lehetett válogatni a különböző gyártmányú oltások között., és ez mégse fájt senkinek.Komolyan a pofám leszakad, hogy gyakran olyanok akarnak válogatni az oltások között, akik utoljára a gimiben foglalkoztak biológiával amikor a hármasért küzdöttek negyedikben.:)

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 08:55:26

@chrisred: De nem volt többféle. Bementem malária ellenes oltásra, beadták, oszt jó napot. Egyébként sincsenek megalapozott ismereteid, ahhoz, hogy dönthess.

chrisred 2021.04.02. 08:59:51

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Meg nem is volt pandémiás helyzet, amikor az embernek arról kellett döntenie, hogy előbb kapjon egy máshonnan származó, ki nem próbált vakcinából, vagy megvárja azt, amíg jut neki abból a vakcinából, aminek a kifejlesztésében magyar szakemberek is részt vettek.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 09:07:44

@chrisred: Semmiféle kompetenciád nincs arra, hogy ki nem próbáltnak nyilváníts egy oltást. Az oltás biztonságosságát, hatásosságát a hazai egészségügyi szervek hivatottak eldönteni, nem te.

Gazz 2021.04.02. 13:03:50

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Szerintem varrasd vissza az arcod, még szükség lehet rá.
Ami a guglizást illeti, lehet neked se ártott volna, mielőtt a BCG-s hozzászólásodat megírod.
Ami meg az oltásokat illeti, amiket te maláriára kaptál, azt nem sebtében dobták össze pár hónap alatt, hanem átment az összes klinikai teszten, amit az Európai Unióban előírnak.
Az oltás biztonságosságát, hatásosságát valóban a a hazai egészségügyi szervek hivatottak eldönteni, jó is hogy említed, mert a kínait speciel a külügyminisztérium döntötte el. Remélem kimész tüntetni ez ellen a gyakorlat ellen, ha már így szóba hoztad.
Merthogy a hírek alapján egy csomó esetben nem működik, harmadik adaggal próbálják beindítani az antitest termelést. Ez történt Szerbiában, és az Emirátusban is.
Jogod van süketnek és vaknak tettetni magad az ilyen hírekre, de semmi jogod nincs ahhoz, hogy megkérdőjelezd más véleményalkotási jogát a kérdésben.
Kapísi?

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 13:09:46

@chrisred: De értsd már meg végre , hogy nem a te kompetenciád a döntés, hanem a hazai egészségügyi szerveké. Nem a te feladatod, hogy válogass szelektálj a készítmények között, mindenféle hülyeséget összeolvasgatva a neten, hanem az orvosoké.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 13:18:55

@Gazz: Bevizsgálták a hazai egészségügyi szervek, csak így kerülhetnek beadásra, másképpen nem.

"Ami a guglizást illeti, lehet neked se ártott volna, mielőtt a BCG-s hozzászólásodat megírod."

Arról tudsz esetleg, hogy régebben minden oltás elölt víruson alapult? Mégse pattogtak az emberek, hogy nekem ilyen vagy olyan oltás kell. Csak most, mert az a hülyeség fészkelte be magát a fejükbe, hogy a keleti vakcinákat lóhalálában fejlesztették ki. Egyébként örülök, hogy legalább azt elismered, hogy egy sokkal bejáratottabb technológiára alapulnak a kínai vakcinák és nem csak a vírus tüskefehérjéjén alapulnak. ezt az előnyt még a DK egészségpolitikusa is elismerte végül. Az RNS vakcinák fő előnye, az egyszerűbb, gyorsabb, olcsóbb gyártás.
Az általad elvárt "választék" azért is ostobaság, mert egyszerűen túl kevés vakcina van, mert nyugatról nem szállítják időben, mert számukra a prioritás az USA és GB. Ha önmagában ezekre alapoznánk most fele akkora átoltottsága lenne az országnak és nem lennénk elsők átoltottság terén az EU-ban.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 13:20:23

@Gazz: "Merthogy a hírek alapján egy csomó esetben nem működik, harmadik adaggal próbálják beindítani az antitest termelést. Ez történt Szerbiában, és az Emirátusban is."

Az Astrazeneca kapcsán is felülsz mindenféle hülye álhírnek. Próbáld már felfogni, hogy ez a kommunikációs háború az üzleti verseny része.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 13:22:34

@Gazz: "de semmi jogod nincs ahhoz, hogy megkérdőjelezd más véleményalkotási jogát a kérdésben."

Ha majd egyszer rákkal kezelnek nem próbálj agyalni, beleszólni a kezelésedbe, hogyha javasolhatom. Steve Jobs is elkövette ezt a hibát.A saját érdekedben azzal foglalkozz, amihez értesz.

Gazz 2021.04.02. 15:18:29

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: fogalmam sincs honnan veszed, hogy az astra zeneca esetében felültem valami hülyeségnek. Egy szóval sem említettem itt az Astra Zenecát. Most vagy keversz valakivel, vagy ittál. :-D

Gazz 2021.04.02. 15:22:41

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: igen, tudok róla, hogy a régi oltások elölt vírusokon alapultak. Nem ez a gond. Nyugodtan guglizzál te is, és meg fogod találni, hogy ez a technológia nem minden esetben hatásos. Az ebola ellen is más módszer kellett.
És most is úgy néz ki, hogy pont ez a módszer hozza a leggyengébb eredményt.
Na ez a gond.

chrisred 2021.04.02. 16:06:18

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Nem egyéni döntés kérdése, hogy egy vakcina hosszú távú hatásairól vannak-e tapasztalatok vagy sem. A BCG oltást már lassan egy évszázada alkalmazzák.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 17:33:48

@Gazz: Ahogy a Sinofarm esetében is felültél. Az ilyen álhírek miatt nem regisztrálnak jó néhányan. Az ellenzék egyetlen esélye, hogy hátráltassa az átoltottság növekedését, hogy minél később indulhasson be a gazdaság. Így talán lehet esélyük nyerni jövőre. Nem kellene ebben részt venned neked is.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 17:34:24

@Gazz: Nem kellene minden hülyeségnek bedőlni az interneten, ahogy már írtam.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 17:35:28

@chrisred: Nem vagy kompetens a kérdésben. Azok a kutatók kompetensek, akik engedélyezték, ahogy más gyógyászati eljárások esetében is történik.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 17:48:12

A harmadik oltás a Sinofarmnál antitestvizsgálaton alapul, amely nem minden immunvédettség esetén mér magas antitest szintet.

"Viszont azt is leszögezték, hogy nem világos, az antitesttesztek milyen mértékben mérik az immunrendszer teljes válaszát a vakcinára. "

Hidd el nekem, hogyha Sinofarmmal oltott személy kórházba került volna coviddal, esetleg lélegeztetőgépre, arról már rég tudnál. Több tízmilliós ember kapott ilyen oltást.

chrisred 2021.04.02. 17:59:11

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Te meg elvesztetted a logikai fonalat. Az engedélyezés megelőzi a gyakorlati alkalmazást, tehát az engedélyt kiadó szakemberek is tisztában vannak azzal, hogy azt a gyógyszert a gyakorlatban még nem alkalmazták.

chrisred 2021.04.02. 18:00:27

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Bármennyi ilyen eset előfordulhatott Kínában anélkül, hogy tudnánk róluk.

Gazz 2021.04.02. 18:07:58

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: arról tudok, hogy egy híres magyar celeb a kínai oltás után covidos lett. Te is tudnál róla, ha nem háttal ülnél a tévének, és nem a Nyunyóka néni lenne az egyetlen forrás, amit hajlandó lennél tudomásul venni. Így viszont zsinórban rugod az öngólokat.

Gazz 2021.04.02. 18:12:25

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: "Nem kellene minden hülyeségnek bedőlni az interneten, ahogy már írtam." Egy pillanatra se dőltem be annak a hülyeségnek, amit arról írtál, hogy bármilyen astra zenecával kapcsolatos dolognak felültem volna, mert pontosan tudtam, hogy teljesen összezavarodtál, mivel semmit se állítottam a zenecáról, sőt, meg se említettem.

semmi hatalmat senkinek 2021.04.02. 20:46:37

@chrisred: "Ezen ráérünk akkor töprengeni, ha végre vége lesz az orosz expanziónak és önérdek-érvényesítésnek. Az a világ békéjét leginkább veszélyeztető jelenség."- érdekes kettős mérce... ha jól rémlik az USA követett el katonai gressziót magasan a legtöbb ország ellen. Egyfelől.... Másrészt ahol ott vannak az oroszok, sehol sem akarnak rendszerváltozást, neokon-neolib fordulatot az ottani népesség zöme ellen.
"Az Egyesült Államokat tartja a világbékére leselkedő legnagyobb veszélynek a világ lakosságának közel negyede - derült ki a WIN/Gallup International közvélemény-kutató csütörtökön közzétett nemzetközi felméréséből."
www.bumm.sk/archivum/2014/01/02/90620_az-egyesult-allamok-jelenti-a-legfobb-veszelyt-a-vilagbekere

semmi hatalmat senkinek 2021.04.02. 20:57:09

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: "Ha majd egyszer rákkal kezelnek nem próbálj agyalni, beleszólni a kezelésedbe, hogyha javasolhatom. Steve Jobs is elkövette ezt a hibát.A saját érdekedben azzal foglalkozz, amihez értesz." - abszolút nem értünk egyet... ha nekem derülne ki, hogy ilyen bajom van (ami nem irracionális, lévén láncdohányos vagyok) igenis ragaszkodnék hozzá, hogy az enyém legyen az utolsó szó a terápiát illetően. Ugyanis az én életemről van szó... nyilván megkérdeznék és meghallgatnék szakembereket, de dönteni csak én magam dönthetek... azt a jogot semmilyen körülmények között nem adnám át másnak. (ahogy az esetek döntő többségében azzal se értek egyet, ha egy fiatal helyett a szülője akar dönteni bármiben is) Az ugyanis, hogy "én hülye voltam és én beledöglök" az vállalható, az meg, hogy "más hülye volt, és én döglök bele", na az semmenyire sem.
(az on oltás témába meg a mi helyzetünk javul, mostanra már úgy fest, hogy a párommal ketten megyünk kéz a kézben Szputnyikra hétfőn... de én pl. az ő oltás-választásába sem szóltam bele, tőlem függetlenül jutott ugyanarra a végeredményre 2-3 megkérdezett orvos véleménye alapján)

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 22:47:25

@chrisred: Kínán kívül is rengeteg Sinofarmmal oltott személy van. Egy sem került kórházba. Ez már önmagában mutatja, hogy az oltás működik. És ugye egy teljesen kiforrott, bejáratott technológiával készült. Az egyetlen gond vele, hogy drága a modernebb vakcinákhoz képest, ami az előállítási költséget illeti, illetve, hogy súlyosabb autoimmun betegek számára nem feltétlenül jó megoldás.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 22:48:25

@chrisred: Azért engedélyezik, hogy alkalmazásra kerülhessen. Engedélyezés nélkül nem alkalmazhatják széles körben.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 22:50:42

@Gazz: Ahogy benyalod a Sinofarmmal kapcsolatos álhíreket, ugyanezzel az erővel az Astrazenecával kapcsolatosakat is benyalhatod. Ugyanaz az üzleti rivalizálásból adódó ócska lejárató kommunikáció.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 22:53:51

@Gazz: Nem figyelsz..én arról beszéltem, hogy nem került kórházba, pláne lélegeztetőgépre covid oltott beteg covid fertőzéssel. Az oltások a súlyos lefolyással szemben nyújtanak védelmet, nem a fertőződéssel szemben nagy biztonsággal. Ezt ezerszer elmondják kb. naponta..

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.02. 22:56:10

@semmi hatalmat senkinek: Ha a kezelőorvosod felajánl két kb. azonos hatású terápiát, hogy válassz, akkor igen. De ha az a szakvéleménye, hogy az egyik jobb lesz neked, mint a másikakkor érdemes rá hallgatnod, ugyanis ő tanult kb. tíz évig orvosnak, és nem te..

semmi hatalmat senkinek 2021.04.02. 23:42:37

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: mint említettem, abszolút nem értünk egyet ebben... megismétlem, amit már az előbb is leírtam " Az ugyanis, hogy "én hülye voltam és én beledöglök" az vállalható, az meg, hogy "más hülye volt, és én döglök bele", na az semmenyire sem."
Másfelől tudod, az én szempontjaimat, és így azt, hogy mi a jó nekem, azt csak én tudhatom.
A tekintélyelvűségre és a kompetencia-gennyre amúgy se voltam vevő sosem...

chrisred 2021.04.03. 06:50:38

@semmi hatalmat senkinek: "ha jól rémlik az USA követett el katonai gressziót magasan a legtöbb ország ellen."

Nem tudom, honnan rémlik, főleg, ha nem jelzed, hogy milyen időszakban. Én egyértelműen leírtam, hogy a 2010-es évtizeddel kapcsolatban állítottam. Ehhez egy olyan közvéleménykutatás, ami az évtized első felében, az ukrajnai agresszió és a szíriai katonai beavatkozás előtt készült, nem sokat ad hozzá. Akkor még Bush terrorelleni háborúja frissen élt az emlékekben.

www.statista.com/statistics/1085863/poland-greatest-threat-to-world-peace-by-country/

"Másrészt ahol ott vannak az oroszok, sehol sem akarnak rendszerváltozást, neokon-neolib fordulatot az ottani népesség zöme ellen."

Hát, olyat biztos nem, különben nyilván nem az európai szélsőjobbot támogatnák. Egy katonabirodalomnak nem az a célja, hogy a célországok gazdaságilag együttműködjenek velük (ugye a neoliberalizmus/neokonzervativizmus egy gazdasági doktrína), a céljuk a rivális országok társadalmának a szétzilálása, káosz, bizonytalanság keltése. A gazdasági együttműködés erősíti a résztvevő országok gazdasági helyzetét, az orosz állam meg úgy van vele, nem elsősorban a saját polgárainak a jólétét akarja előremozdítani, inkább a többi országot akarja rosszabb helyzetben látni. Ez a relatív pozíciójavítás.

chrisred 2021.04.03. 06:53:23

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Igen, ezért volt értelmetlen szembeállítani az engedélyeztetést a gyakorlati alkalmazással. Annak időben meg kell előznie, tehát az engedélyeztetőknek fogalmuk sem lehet arról, hogy a gyakorlati alkalmazás során milyen tapasztalatok keletkeznek.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.03. 11:32:26

@chrisred: Ebben hol szerepel, hogy covid oltott kórházba került súlyos tünetekkel? Ezerszer elmondják naponta, hogy az oltás nem a fertőződéstől véd, hanem a súlyos lefolyástól elsősorban.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.03. 11:37:00

@chrisred: Hogyne lett volna rengeteg oltott volt már világszerte, amikor itthon elkezdték beadni. És persze továbbra is áll: olyan dolgokba próbálsz beleszólni, amihez halvány lövésed nincs.
De ugye a "választék" kérdéséből indultunk ki. Hogy itten kérem nincs választék. Hadd kérdezzem, meg, hogy aki az USA-ban hagyományos technológián alapuló elölt-legyengített vírusokat tartalmazó vakcinával akarja magát beoltatni, az megteheti?

chrisred 2021.04.03. 12:17:25

@semmi hatalmat senkinek: Mi a lengyelekkel folyamatosan hasonló helyzetben vagyunk, ezért méravdó a véleményük. Mit számít az, hogy mit gondolnak a brazilok vagy az ausztrálok az orosz agresszióról?

Gazz 2021.04.03. 12:53:36

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: egy hír nem attól nem lesz álhír, hogy egy internetes nicknév mögötti akárki annak nyilvánítja. A sinofarm problémáit, pont olyan nemzeti hatóságok jelentették, mint amilyekre te itt hivatkozol, mint mindentudó szervezetek, akiktől eltérő véleményt senki sem fogalmazhat meg még magának sem. :-DDD Nálatok ott a fidesznél a következetlenség az valami kötelezően elvárt elem a vitakultúrában? ;-)

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.03. 13:00:11

@Gazz: Milyen problémákat. több millió Sinofarmmal beoltott ember köszöni szépen jól van. Biztos csak rohadt nagy szerencséjük van, hogy az oltás óta nem találkoztak a kórokozóval..:))

Gazz 2021.04.03. 13:24:40

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: látom érdemi válaszra már nem futja, úgyhogy csakis a kedvedért belinkelem Duda Ernő professzor, immunológus állásfoglalását. Mivel egész eddig azt kommunikáltad, hogy mi ehhez nem érthetünk, és természetesen ez rád is igaz, itt az ideje, hogy kicsit tágítsd a tudásodat. Aztán nyugodtan oltasd be magadat azzal, amivel akarod, mert hogy ez rajtad kívül a kutyát se érdekli. Nyilván másnak meg nem kéne beleszólnod, hogy kinek higgyen, de ezt láthatóan képtelen vagy felfogni.
www.valaszonline.hu/2021/01/20/duda-erno-koronavirus-kina-vakcina-interju/

Gazz 2021.04.03. 13:27:09

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: jópár meg köszöni szépen, és inkább valami jobban működőt kér. Ezekben még Szijjártó sem tudta beindítani az antitest képződést. :-D

Gazz 2021.04.03. 13:28:59

@Gazz: kíváncsi vagyok, meddig tart eljutni odáig, hogy Duda professzor soros ügynök.
:-DDDDDDDDDDD

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.03. 15:30:53

@chrisred:

"A csaknem 3,4 millió már 2 dózissal beoltott izraeli esetét - legalább 1 héttel a második oltás után - tanulmányozva úgy találták a vizsgálók, hogy csak 907 személy lett beteg. Lázas állapot és légzési nehézség alakult ki náluk. "

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.03. 15:32:42

@Gazz: Miért kérne? Látja, hogy több millió társával egyetemben nem került kórházba , esetleg lélegeztetőgépre. Míg hogyha a ki tudja mikor megérkező Pfizerre vagy Modernára várt volna, már lehet, hogy rég ott lenne.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.03. 15:34:17

@Gazz: Te meg várjál szépen a talán Karácsonykor megérkező vakcinádra, és kockáztasd, hogy kórházba kerülsz.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.03. 15:44:02

@Gazz:

www.portfolio.hu/gazdasag/20210330/nem-tanacsoljak-az-oltast-az-astrazeneca-vakcinajaval-nemetorszagban-a-60-ev-alattiaknal-476538

"A bizottság azért adott ki új ajánlást, mert a legújabb tudományos ismeretek szerint a vakcina a 60 éven aluliak körében vérrögképződést idézhet elő az agyban."

Hmm..

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.03. 16:19:33

@chrisred: Tudsz olvasni? Légzési nehézség..Ez egy idősebb embernél bizony kórházat jelenthet..

chrisred 2021.04.03. 16:29:40

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Az Astrazeneca kapcsán is felülsz mindenféle hülye álhírnek. Próbáld már felfogni, hogy ez a kommunikációs háború az üzleti verseny része.

semmi hatalmat senkinek 2021.04.03. 16:30:58

@chrisred: Ez nagy tévedés... nekünk spec ebben a témában közel sem hasonlít a véleményünk a lengyelekéhez - szerencsére... (van pár ilyen téma, ilyen az abortusz, a vallások szerepe...) Tudod mikor támogatná a magyar közvélemény amerikai rakéták itteni állomásoztatását???

chrisred 2021.04.03. 16:43:37

@semmi hatalmat senkinek: Azt hiszem, most nem tudok kommentet írni.

semmi hatalmat senkinek 2021.04.03. 16:58:47

@chrisred: OK:)
Azért magyarázatul az előbb már berakott link: www.pewresearch.org/global/2017/08/01/globally-people-point-to-isis-and-climate-change-as-leading-security-threats/pg_2017-08-01_global-threats_04/
magyarul: mennyire aggódik a társadalom az orosz/amerikai/kínai befolyás miatt:

Lengyelország: 65% , 15%, 29%
Magyarország: 28%, 22%, 26%

azért a 65% meg a 28% között van "hangyányi" különbség... kb a mezőny két vége, egyedül a görögök bíznak nálunk is jobban az oroszokban:)

chrisred 2021.04.03. 17:02:56

@semmi hatalmat senkinek: "Ez nagy tévedés... nekünk spec ebben a témában közel sem hasonlít a véleményünk a lengyelekéhez"

Azt Írtam, hogy a helyzetünk hasonló, ezért a lengyel vélemény mérvadó.

chrisred 2021.04.03. 17:04:37

@chrisred: Na, sikerült! :)

"(van pár ilyen téma, ilyen az abortusz, a vallások szerepe...)"

Ezek nem közösségi témák, hanem az egyén lelkiismereti, világnézeti nézőpontját tükrözik, teljesen mindegy, hogy lengyel, magyar, brazil vagy ausztrál.

chrisred 2021.04.03. 17:05:24

@semmi hatalmat senkinek: "Tudod mikor támogatná a magyar közvélemény amerikai rakéták itteni állomásoztatását???"

Gondolom, ha külső fenyegetés elhárítását szolgálná.

chrisred 2021.04.03. 17:07:41

@semmi hatalmat senkinek: Ebből látszik, hogy mewnnyit számít, ha az állami propaganda az orosz álláspontot harsogja kritika nélkül. Aki ezt Lengyelországban csinálná, pillanatok alatt belebukna.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.03. 17:18:57

@chrisred: Én nem ülök fel, ellenben ti ez egyik hírnek felültök a másiknak meg nem. A jó öreg kettős mérce..

Gazz 2021.04.03. 18:15:42

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: így legyen ötösöd a lottón. Hétfőn megyek oltásra. :-DDD

Gazz 2021.04.03. 18:19:35

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: ez rád is tökéletesen megáll. Szelektálsz a hírek között, a politikai nézeteidnek megfelelően. A lényegi különbség, hogy én nem akarlak meggyőzni, mert tiszteletben tartom, hogy melyik oltásban bízol. Te viszont itt felül akarod bírálni, hogy ki hogyan döntsön.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.04.03. 20:28:54

@Gazz: Nem, én beoltatnám magam bármivel, amelyre a hazai egészségügyi szervek rábólíntanak. És nincs igényem "választékra". Ez nem kívánságműsor vagy étterem..

semmi hatalmat senkinek 2021.04.04. 07:59:27

@Gazz: Mi meg a párommal - és az egyik barátommal - Sputnyikra, szintén hétfőn... úgy tűnik, sokaknak hozott oltást a nyuszi:)))

semmi hatalmat senkinek 2021.04.04. 08:03:13

@chrisred: Én nem érzékelem, hogy az állami propaganda "az orosz álláspontot harsogná" - valójában Viktor ahhoz azért gyáva, hogy beleszálljon érdemben az USA-ba... Mikor hallottad, hogy olyan álláspontot fogalmazott volna meg a NATO-val szemben, mint anno a VSZ-szel szemben tette?

chrisred 2021.04.04. 11:46:34

@semmi hatalmat senkinek: Semmi oka nem lett volna arra, hogy a kettőt egy kalap alá vegye.

Surko 2021.04.06. 20:27:11

@Reding Roli: @chrisred:
Sziasztok! Pár napja beszéltünk pont veletek a szocializációról, meg a gyűlölet eltűnéséről.

Akkor azt írtam, hogy ez csupán a felszíni önC enzúra.

Nos itt a mai hír hogy kirúgták Petry Zsoltot a Hertha futball klubból, mert kritikusan fogalmazott a Magyar Nemzetnek adott interjújában a szivárvány családokról.

Na pontosan az ilyen esetek miatt válik ‘földalattivá’ az emberek valós véleménye és lesz általános az önC enzúra. De ettől még nem változik meg senkinek a tényleges véleménye. Csak megtanulják hogy nem szabad kimondani.

Megjegyzem nem értek egyet ezzel a Petry nevű fickóval, akit eddig nem is ismertem. De a jelenség sajnos aggasztó. Ha valakit a véleménye miatt rúgnak ki, az semmiképpen nem liberális vagy demokrata módszer, akkor sem ha az illető véleménye számunkra taszító. Liberálisnak lenni annyit tesz, mint elfogadni hogy másnak is joga van véleményét nyilvánítani akkor is ha mást gondol mint mi.

A politikai korrektség nevében egy liberális vélemény diktatúra irányába halad a világ. De egy liberális vélemény diktatúra valójában már nem liberális. Csupán egy más előjelű diktatúra... sajnos sok liberális elfelejti (vagy sohasem tudta) hogy mit jelent a liberalizmus.

Surko 2021.04.06. 20:36:53

Belaruszról is volt szó látom az elmúlt napokban.

Bár szívből utalom Lukasenkót és amit művel, de érdekes látni az elmúlt egy év hullámvasútját.

A tavaly augusztusi választások idején (sok más ok mellett) az elégedetlenség egyik döntő oka az volt, hogy a társadalom jelentős része kevesellte a járvány megfékezése erdejében hozott intézkedéseket. (Ami gyakorlatilag nem volt.)

Nos azóta fordult egyet a világ. Belaruszban azóta is nullához konvergál a korlátozások mértéke, és a társadalom jórésze vígan élvezi a szabad életet. Koncerteken tombolnak ezrek. (Lásd ezt pár napja március 27-én)

afisha.tut.by/news/anews/724088.html?fbclid=IwAR2kfd3zw7id-QvVnfSxHhDpZ9qcB_QvcydnwBVqN4mUAMghGiDTxCi33Tw

Eközben pedig a nyugati országok társadalmai kezdik elveszíteni a türelmüket a véget nem erő korlátozások miatt.

index.hu/kulfold/2021/04/05/korlatozasok-elleni-nemet-belga-holland-svajc-dan-angol-ir-szerb-tuntetes/amp

A társadalom hangulata világszerte nagyot fordult. A végén lehet, hogy a Lukasenkóhoz hasonlóan cselekvő politikusok fognak jól kijönni a helyzetből. Kiderül majd hogy Brazíliában vagy Mexikóban újraválasztják-e a korlátozás ellenes vezetőket, de az is, hogy milyen eredményt érnek majd el az európai korlátozás párti politikai erők. Nem lennék meglepve ha súlyos népszerűség vesztést szenvednének a következő választásokon.
süti beállítások módosítása