2017. november 25. 20:34 - Gazz

Egy bosszantó közlekedési anomália a Belvárosban

Aki Budapesten lakik, bizonyára ismeri az Erzsébet térnek azt a részét, ahol az Andrássy és a Bajcsy-Zsilinszky út találkozik. Egy nagyon forgalmas csomópontról van szó, ahol az észak-dél irányú közlekedési tengely metszi a kelet-nyugatit.

Namost én speciel minden hétköznap kétszer járok erre biciklivel, munkába menet és jövet. Mind a két alkalom csúcsforgalmi időszakra esik, megfigyelésem szerint itt főleg este állandósult közlekedési káosz van. 

Ez konkrétan azt jelenti, hogy - vélhetőleg részben a rossz forgalomirányítás miatt - a kereszteződés teljesen beáll. Hogy megértsük, ez hogy történhet meg, ahhoz először is érdemes megnézni a helyszínt felülről.

bajcsy.jpg

 Mivel a képen a sávjelzések nem kivehetőek, ezért külön jelzem, hogy az Andrássyról és a József Attiláról lehet balra és jobbra is kanyarodni, a Bajcsyról viszont csak jobbra. 

Térjünk akkor rá az anomáliára. Ebben a látszólag szimmetrikusan működő kereszteződésben gyakorlatilag minden forgalmi körben egyszer bennragadnak az autók a kereszteződés közepén, méghozzá mindig azok, akik a Bajcsyn a Nyugati felől érkeznek (a képen fentről le). Ezzel aztán persze blokkolják az Andrássy és József Attila út forgalmát is, valamint sokszor megakadályozzák azt, hogy a kereszteződés déli részén levő zebrán és bicikliúton (a képen a Donkey Republic jelénél) a gyalogosok és a biciklizők átkeljenek, mert minél hamarabb szeretnének kikerülni a keresztezés közepéről, ezért annyira szorosan feltorlódnak, hogy nem lehet közöttük átférni.

Az ellenkező irányból, a  Deák tér felől északra tartókkal nincs ilyen probléma, a Nyugati felé a lámpák ugyanis úgy vannak beállítva, hogy a forgalom elég gyorsan továbbvezetődik. Az északról délre közlekedők viszont a Deák térnél olyan lámpabeállítással szembesülnek, amely pont akkor torlasztja el az utat a forgalom elől, amikor az északi irányból jövő, amúgy legerősebb forgalom szeretne tovább jutni.

A probléma nem csak nekem tűnt fel. A közlekedési lámpák ellenére elég gyakran rendőrök irányítják a forgalmat, de sokszor még ennek ellenére is maradnak autók a kereszteződés közepén.

Két megoldást látok a helyzet megoldására. Az egyik nem biztos, hogy lehetséges, ez a Deák téri lámpák átszabályozása lenne. Lehet, hogy ez csak annyit jelentene, hogy ezután egy másik irányból bejövő forgalom duzzadna fel. Éppen ezért kellene a Nyugati felől jövő forgalmat már a kereszteződés előtt szabályozni, összhangban a Deák lámpáival is. Még mindig jobb, ha a Bajcsyn várakoznak az autók, mint a kereszteződés közepén. Mint írtam, ez nem biztos, hogy megvalósítható, ellenben egy másik módszer biztos nagyon sokat segítene. Ez pedig a vidéki nagyvárosokban már igen elterjedt, és rendkívül jól bevált visszaszámlálós közlekedési lámpák bevezetése lenne, legalább ebben a kereszteződésben. Számomra mindig nagy releváció ezekkel szembesülni Debrecenben, vagy Kaposvár egyes részein. Ha az ember tudja, hogy meddig lesz még zöld a lámpa, akkor elég jól meg tudja ítélni, hogy még időben el tudja-e hagyni a kereszteződést, ha átmegy rajta, vagy sem. Pontosan ez hiányzik itt is. Én nem hiszem, hogy egy ilyen lámpa felszerelése olyan irdatlan összegbe kerül, abban viszont biztos vagyok, hogy olcsóbb egy ilyet üzemeltetni, mint minden második nap rendőröket kivezényelni. Hogy egy epés megjegyzést tegyek a poszt végére, az amúgy fokozottan autósbarát, de ugyanakkor a hetvenes évek technikai és gondolkodási szintjén megragadt, az utóbbi időben kifejezetten passzív aggresszív jellemvonásokat felvonultató Tarlós István városában nem vagyok meglepve, hogy egy ilyen, viszonylag modern megoldás alkalmazása eddig még egyik felelős döntéshozónak sem jutott eszébe. Tarlósy ugyanis Vitézy kirúgása után gondoskodott róla, hogy ezeket a pozíciókat hozzá hasonlóan begyöpösödött gonolkodású emberekkel töltse fel.

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gazz.blog.hu/api/trackback/id/tr4513370969

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Duplaxiii 2017.11.26. 21:07:27

Nincs itt semmi gond!
1) Te - a szokásos kerékpáros szemlélettel - a saját egyéni gondodat írod meg közérdeknek. Ez abszurd, ugyanis nem csak téged vagy a kerékpárosokat zavarja ez, például számomra fontosabbak a buszokon zötykölődő szerncsétlenek. És a gyalogosok, kisgyerekesek, mozgássérültek, idősek stb. is.
2) Amit leírsz, annak semmi köze a forgalomszervezéshez! Egyszerűen a szabályokat nem tartják be a közlekedők! A KRESZ tartalmazza a szabályt, így egyedül azt kellene követni, vagy a rendőröknek ezt szankcionálni.
.
De ha kerekezel, a KRESZ-t nem ismered????
9 paragrafus:
A járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek
Ennek (7) pontja kimondja:
Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt - forgalmi torlódás miatt - a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni.
.
A zebrát és a többit pedig:
40. § Megállás
(5) e
"kijelölt gyalogosátkelőhelyen, valamint a gyalogosátkelőhely előtt személygépkocsival, motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, kerékpárral és kézikocsival 5 méter, egyéb járművel 15 méter távolságon belül;"
.
Tehát a dolog szabályozva van.
Remélem nem a forgalmat szervezik át, hogy a kerékpárosoknak egyszerűbb legyen.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2017.11.26. 22:17:14

Ez bonyolultabb ennél. A Bajcsyn a forgalom már így is fel van fogva. A Nyugatitól 25 perc ez a kereszteződés. Mire az autók ide érnek, már mindenkinek tele a f...a Tarlóssal és a forgalomszabályozással.
Ezután a Bajcsi felől mondjuk 8 másodpercig zöld a lámpa, 3 autó tud átmenni, és abból is az utolsó már jó eséllyel csak az átkelőhelyre fér rá a túloldalon.
A fő gond itt az, hogy a Deáknak és utána nincs áteresztőképessége, és hogy az úttestből az Astória felé parkot csináltak, azaz nincs puffer sem ott.

Ami talán megoldás lenne, ha a 47-es továbbmenne a Nyugatiig, és így a Bajcsi is csak két sávos lenne, abból egyik buszsáv. Akkor a forgalom a Váci úttól állna már, és az emberek másfelé mennének inkább...

cso zsi 2017.11.26. 22:54:25

@Duplaxiii: kb. ennyi.
@Meister: A metrópótlás indulásakor is arra gondoltak, hogy "másfelé mennek"
Hát nem jött be. Ugyanis nincs "másfelé".
A Vácin buszsáv, keresztutca lezárás (Alig utca), jobbra kanyar tiltás (Victor Hugo), balkanyar zárás a Váciról a Róbertre, ami eddig szinkronban volt a Váciról az Árpád hídra.
Szarul kijelölt buszsáv, nem előjelezve, hanem a sáv csíkjával egyvonalban kitáblázva az út szélén, törpetáblán.

humorpalanta 2017.11.26. 23:50:22

A probléma az, hogy szűk a város és kuvvasok autós akar itt áthajtani.

A Kiskörút felújításakor törekedtek arra, hogy kiszorítsák innen az autókat, mivel semmi keresnivalójuk erre. Azt gondolták, van annyi eszük, hogy elkerüljék a dugót, s ne erre jöjjenek. Hát az autósoknak nincs ennyi esze.
Amúgy a régi Kiskörút sem bírná el ezt a forgalmat, úgyhogy teljesen mindegy. A Nyugatinál a felüljárónak mennie kell, mert ameddig az ott van, addig a Deák tér környéke közlekedhetetlen.

Majd ha visszaépül a villamos, itt is megszüntetnek pár sávot, akkor normálisan lehet majd közlekedni, addig marad ez.
Túl sok az autó, ez egy középkori város, nem arra lett tervezve, hogy kétszer 8 sávon haladjanak rajta az autók mindenfelé.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2017.11.26. 23:51:19

@cso zsi: én autósként igyekszem a Wazze-t követni. Ujpestről a Móricra újabban az M3-ason visz, aztán a Liget baloldalán bevisz a gettóba, és ott valami félig sétálóutcán át a Rákóczira.. Szóval elkerülöm. És ez gyorsabb vagy egy fél órával, mint egyenesen bejönni a Váci út-Bajcsy-kiskörút útvonalon.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2017.11.26. 23:52:10

@Meister: Újpest és Móricz. Csak mobilról írtam.

fifibá55 2017.11.27. 00:10:30

A jelenség a posztolónak kevésbé szimpatikus politikusoktól függetlenül a tahó autósok sara. Én a kép felső részén lévő házban töltöm a munkanapokat, és személyesen tapasztalom a leírtakat. Nem értem, hogy itt miért nem tudnak/akarnak a Duplaxii által idézett szabályoknak érvényt szerezni, itt természetesen pnzbírságolásra gondolok. Talán - de nem biztosan - az hatna.
Egyébként a lámpák is tréfásan vannak beállítva, azonos irányban sem egyformán váltanak az egyik és a másik oldalon (Deák-Bajcsy irány).

fénycsepp 2017.11.27. 07:40:45

@Duplaxiii: szoval a buszon közlekedő emberek szerencsétlenek. En azert máshogy definialnam a szerencsétlen fogalmat.

fifibá55 2017.11.27. 09:14:14

UPDATE:
A rendőrség eleget tett a posztoló kérésének, és ma reggel már nem engedte, hogy a kereszteződésben autók ragadjanak.
Meg gyalogosok.
Meg kerékpárosok.
Meg bárki.
(Köszönjük, Li Ko-csiang!)

Lady Ann 2017.11.27. 10:18:25

Azért lássuk be, hogy az nem normális, hogy este, a tök üres úton elindulok a zöldnél és elakadok a következő lámpában, aztán újra és újra. Értem én, hogy kell az benzin jövedéki adója, de most már a k. anyjukat, 5 évig képezik a közlekedésmérnököket, most vagy ők az idióták és minek tömtük a képzésüket az adóforintjaikból, vagy leszarják valakik, amit a mérnökök mondanak. Utóbbi esetben kénytelen vagyok arra gondolni, hogy ezt direkt csinálják, mert az ideges emberek képtelenek összefogni és kihajítani ezt a rabló bandát.

Gazz 2017.11.27. 10:50:12

@Duplaxiii: Megpróbálhatnál egyszer túllépni az előítéleteiden. Bár nem tudsz róla, de az alapfeltevésed is tök hamis, én az északi oldalon levő zebránál megyek át a Bajcsyn, lámpára, gond nélkül. Elég sokat elárul a benned lobogó indulatról, hogy azt sikerült kiolvasnod a posztból, hogy az egész lényege az, hogy a kerékpárosoknak jobb legyen.
Segítek, a poszt arról szól, hogy ne legyenek autók a kereszteződés közepén, mert az senkinek sem jó.
És ez elsősorban az autósok problémája, mert a gyalogos, meg a biciklis némi kerülővel választhatja az északi oldalt, de egy keresztbe jövő autós nem, és teljesen átélem a Lánchíd felől jövők helyzetét, aki a középen ragadtak miatt nem tudnak semerre sem menni.
Lazíts. Nem a gonosz biciklisek szőnek már megint ármányt direkt a te életed megkeserítésére.

Gazz 2017.11.27. 10:51:58

@fifibá55: Én Pintér Sándor Belügyminiszter Úrnak is köszönöm, áldassék az a drága neve ennek a jó embernek.

blah 2017.11.27. 11:36:54

aki ma reggel autóba ült annak kicsit több is jutott... a magyar közlekedésrendészet az összes döntéshozóval meg fakabáttal olyan impotens balfaszok, hogy ha nem lennének észre sem venné senki. ez az ország pont azért ekkora putri mert az államigazgatásban csak nyomorult kommunista csökevények basszák a kurva anyjukat ahelyett, hogy dolgoznának vagy akár valaha szembesülniük kellene azzal amit ők munkájuk eredményének hívnak.

Kergelepke 2017.11.27. 11:44:38

Én szoktam időnként arra menni - ha nem vagyok az első vagy legkésőbb a második autó, akkor nem indulok el, hiába még full zöld a lámpa. Mögöttem vagy mérgelődnek, hogy miért nem megyek, vagy ha jól ismerik a szitut, megértik. Amúgy még ha első is vagyok, és indulok, ahogy zöldre vált, az se garancia, hogy rendben megérkezzek a kereszteződés másik oldalán - de órákig nem állhatok ott mégis, mert minden egyes következő zöldre megint tele lesz a kereszteződés túloldala. Szerintem valami nagyon nincs itt jól beállítva. Egyelőre tényleg az az egyetlen megoldás, hogy aki teheti, elkerüli.

Kergelepke 2017.11.27. 11:46:53

@Duplaxiii: "A járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek
Ennek (7) pontja kimondja:
Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt - forgalmi torlódás miatt - a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni."

Gyakorlatilag ahogy zöldre vált a lámpa, MÁR ez a helyzet. Kicsit mission impossible átjutni a kereszteződésen ezen szabály megsértése nélkül.

rnz 2017.11.27. 12:23:25

"sokszor megakadályozzák azt, hogy a kereszteződés déli részén levő zebrán és bicikliúton (...) a gyalogosok és a biciklizők átkeljenek"
Egy biciklist semmi nem akadályoz. :) Nap mint nap látom, ahogy nem akadályozza őket sem a kresz, de a saját és mások testi épségének kockázata sem, egy szaros dugót észre sem vesznek.
Ezt nem lehet pusztán (át)szervezéssel megoldani, egyszerűen a tahó közlekedőket kell agyonbüntetni.

Publikus Team 2017.11.27. 14:39:21

Budapesten a tapasztalatok alapján jelenleg közlekedéssel kapcsolatos probléma megoldását kívülről kezdeményezni nem lehet. Illetve lehet, csak 1 élet nem elegendő rá. Oldalunk is megkereste a BKK-t hasonló esetekkel. Reménytelen!!! Ennek ellenére mi is belefutunk nap, mint nap ebbe a kereszteződésbe. :(

Rocky2 2017.11.27. 14:59:10

@Duplaxiii: Furcsa, hogy Te vádolod azzal a szerzőt, hogy nem ismeri a KRESZ-t, miközben ez jól láthatóan Rád igaz.
Míg a 9.§ (7) valóban releváns e kérdésben, addig a 40. § idézése arra utal, hogy nagyon nem vagy képben a megállás fogalmáról, és hogy annak szabályait hol kell alkalmazni.

Azt pedig nem látom az írásban, hogy miből derülne ki olyan, hogy csak a kerékpárút elállását nehezményezi a szerző. A szövegből az derül ki, hogy ez is gond, meg hogy a zebrán nem lehet közlekedni, és az, hogy még az Andrássyról, József A.-ról jövőket is akadályozza.

Rocky2 2017.11.27. 15:27:39

@Lady Ann: "Azért lássuk be, hogy az nem normális, hogy este, a tök üres úton elindulok a zöldnél és elakadok a következő lámpában, aztán újra és újra. Értem én, hogy kell az benzin jövedéki adója..."

Nem tudom, itt is direkt van-e, de Tarlósnak volt az a félelmetesen jó ötlete pár éve, hogy a Váci úton piros hullámot kell létrehozni, hogy ez akadályozza az autók haladását, mert ha zöld hullámban jól lehet haladni, akkor az nem veszi el az emberek kedvét az autózástól. Úgy lehet jobban a tömegközlekedés irányába terelni őket, ha szívássá tesszük az autózást azzal, hogy minden lámpánál meg kell állni. (Szerintem így is eléggé az, nem kell azt még fokozni.)
Szóval nem a jövedéki adó (az elsődleges) oka.

Gazz 2017.11.27. 15:29:40

@Rocky2: Valami azt súgja, hogy Pityu bá nem a Váci úton autózik be a munkahelyére.

Rocky2 2017.11.27. 15:57:39

@Gazz: És gyanítom azt is, hogy nem ott lakik egy 2. emeleti lakásban. Mert ha feltételezzük is azt, hogy ez a forgalomszabályozás tényleg hatékonyan segíti elő a tömegközlekedésre átterelést, figyelembe kell venni annak árát is: a minden lámpánál megállított járművek folytonos 0-ról való indulásával többszörösre növelt károsanyag kibocsátás nem éppen pozitív hatású.
Az ott lakók szívhatják szépen a kipufogógázt (szerencsére már ólommenteset) és a dízel kormot.

Flaggx 2017.11.27. 16:37:49

Ez anomália?

A Bocskai út bevezetése a Karolinába Budán (tudni illik 4 sávból lesz 1), na az az anomália :)

Európai téridő 2017.11.27. 17:04:46

@Meister: A villamossín lehetne a buszsáv ugyanúgy, mint a Dohány utcától a Kálvin térig.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2017.11.27. 17:29:42

@Flaggx: Miféle anomália? Ott a forgalom nagyját a Bocskai-Nagyszőlős irány adja, az kényelmesen, fennakadások nélkül szokott is menni.

Türelmes Autós 2017.11.27. 18:16:50

@Kergelepke: Pontosan ez a helyzet. Az Andrássy irányából két sáv kanyarodik balra, az onnan érkezők feltöltik a Deák felé felszabadult helyet, emellé jönnek a József Attila felől jobbra kanyarodó egy sávból is, rossz esetben még a buszsáv elejére is beállnak indexelve. És ezek után kap zöldet a Bajcsyról két egyenesen menő sáv. Ha nincs ott rendőr, aki megfogná az Andrássyról kanyarodó forgalmat, akkor simán várhatsz három lámpaváltást is az első sorban anélkül, hogy szabályosan elindulhatnál. Ha mégis elindulsz, akkor jó eséllyel lesz helyed, mert előbb indul meg a forgalom a Deák felé, mint ahogy keresztbe zöldre váltana a lámpa.
Valahogy el kéne osztani a kapacitást, hogy mindkét iránynak jusson belőle, de nincs ötletem, hogyan lenne megoldható. Egyébként az Andrássyn egyenesen haladók is be szoktak állni a túloldalon.

BéLóg 2017.11.27. 18:19:38

Én egyszer ha rohadt sok millióm lenne, valami terelőlapátos kocsival szépen elnyomnám azokat, akik előttem a kereszteződésben állok. Érdekes, amikor volt egy oktatásom a "hogyan közlekedjünk Csehországban" címszóval, akkor külön felhívták a figyelmemet arra (mint magyarnak), hogy itt a zöldben ugyan de a kereszteződés közepén megálló kocsikat MEGBÜNTETIK.
És igen. megbüntetik.
Tehát a hloupý csehek NEM hajtanak be a kereszteződésbe, ha onnan nem tudnak tovább menni.
Nem mondom hogy soha, de ezerszer ritkábban mint minálunk és azok is tótok vagy magyarok.

Na ezért szeretnék én egy ilyen tolólapátos izét és sok pénzt.
Valamint azzal értek egyet, hogy ott MINDEN NAP ki kellene osztani a 30ezres csekket mindenkinek, aztán rend lene.